Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

VELUX – energia, światło i dobry przykład idą z góry!

Gościmy dzisiaj w centrali firmy VELUX Polska w Warszawie. Rozmawiamy z Panią Prezes Lidią Mikołajczyk - Gmur i z Panią Agnieszką Kamińską – PR Menadżerem.

G.C.     Z czym VELUX chciałby się kojarzyć?
L.M-G.  Zacznijmy od nazwy firmy – ‘Ve’ od pochodzi od wentylacja i Lux czyli światło, jednoznacznie więc kojarzymy się ze światłem, świeżym powietrzem, przestrzenią i darmową energią. Na przykład kolektory, które wykorzystują światło słoneczne do ogrzania wody a ponadto są zamontowane na dachu, więc również odpowiadają filozofii naszej firmy. Kilka lat temu przestaliśmy mówić tylko o skośnym dachu, a zaczęliśmy brać pod uwagę wszystkie rodzaje dachów i właśnie dlatego w naszej ofercie pojawiły się okna do dachów płaskich.  Chcemy się kojarzyć z nowoczesnością  w tworzeniu mieszkań pod każdym dachem.

G.C    VELUX to synonim okien dachowych, ale nie znamy wielu szczegółów dotyczących firmy.
Czy Pani Prezes mogłaby nam naświetlić takie kwestie jak: w ilu krajach produkujecie Państwo okna,  ile osób firma zatrudnia, gdzie znajdują się największe fabryki firmy VELUX ?
L.M-G. Podaję dane dotyczące całego holdingu VKR , do którego należy Grupa VELUX. Przychód holdingu za rok 2009 wynosił 2,1 miliarda euro, w tym 173 miliony euro zysku. W Polsce działają dwie firmy: NB Polska Sp. z o.o. -  spółka produkcyjna i VELUX Polska spółka handlowa.  W 2009 roku obroty fabryk wynosiły 478 mln zł, natomiast spółki handlowej 116 mln zł.  W Polsce zatrudnionych jest 1300 osób, zaś w całym holdingu VKR około 15 tysięcy. Nasze fabryki okien w Polsce znajdują się w Namysłowie i Gnieźnie. W Gnieźnie znajduje się również fabryka okuć. Wielkość tych fabryk jest mniej więcej porównywalna. Pierwsza fabryka VELUX na świecie została otworzona w Østbirk w Danii.
W tym miejscu założyciel naszej firmy Villum Kann Rasmussen w 1942 roku zaczął produkować pierwsze okna do poddaszy VELUX. Potem powstawały kolejne fabryki w Niemczech, Francji  a z krajów dawnego bloku wschodniego pierwsza fabryka wybudowana została na Węgrzech w latach 70. Firma VELUX istnieje w Polsce od 1990 roku, a pierwsza fabryka powstała u nas w 1998. Produkcja odbywa się w jedenastu, a sprzedaż w czterdziestu krajach świata.
 
G.C    Firma VELUX produkuje nie tylko okna dachowe, ale również inne produkty, które łączą się ze światłem, słońcem. Jak Pani sądzi, w którym kierunku branża okien dachowych będzie się rozwijać?
L.M-G. Z pewnością jeden z tych kierunków to energooszczędność, ale naszym zdaniem to będą okna, które można nazwać oknami ‘aktywnymi’. Okna aktywne czyli takie, które nie tylko dobrze izolują ciepło w zimę, ale też pozyskują energię.  Naszym zdaniem korzystny bilans energetyczny to jest ta cecha, która będzie charakteryzowała najlepsze okna.

G.C    Bilans energetyczny to jedno, a projekt i finezja to drugie. Okno dachowe żeby uzyskać swoje optimum powinno być odpowiedniej wielkości, musi być również zamontowane w odpowiednim miejscu dachu…
L.M-G.  Dobre pytanie. Właśnie dlatego , żeby przedstawić podstawowe cechy jakie dom powinien posiadać, żeby maksymalnie wykorzystać siły przyrody, przeprowadziliśmy kampanię informacyjną „Otwórz się na pozytywną energię”. Wydaliśmy broszurę informacyjną pod patronatem i we współpracy z Narodową Agencją Poszanowania Energii. W tych materiałach chcieliśmy przekazać informacje, w jaki sposób każdy z nas, niezależnie od rodzaju budynku w którym mieszka, może stosunkowo prostymi sposobami poprawić energooszczędność domu. Ogłosiliśmy ogólnopolski konkurs na ten temat. Zgłaszali się do nas inwestorzy, którzy pokazywali, w jaki sposób chcą poprawić energooszczędność swoich domów, a my wybieraliśmy laureatów konkursu w poszczególnych województwach. Laureatom przyznaliśmy dotację do 10 tysięcy złotych na energooszczędne rozwiązania. Myślę, że był to dobry i ciekawy pomysł.  W wielu krajach Europy nasza firma buduje domy modelowe. Chcemy zaprezentować pewną filozofię domu aktywnego, który jest nie tylko dobrze zaizolowany, ale też pozyskuje energię ze środowiska naturalnego, przede wszystkim energię słoneczną. Domy modelowe są rozmieszczone w całej Europie, w różnych strefach klimatycznych.

G.C    Który region Europy jest prekursorem takiego ruchu?  Zapewne Skandynawia ze względu na swój srogi klimat, a może Niemcy, które są otwarte na nowinki techniczne?
L.M-G. Zgadza się - Dania i Niemcy to naszym zdaniem prekursorzy wielu energooszczędnych rozwiązań. Znamy oczywiście propozycje duńskie, ponieważ jesteśmy duńską firmą . Uczestniczymy w  programie pod patronatem Ambasady Danii. Projekt ten pokazuje duńskie technologie związane z energooszczędnością.

G.C    Jak Panie postrzegacie Polskich klientów poprzez pryzmat produktów które sprzedajecie na naszym rynku?
L.M-G. Zainteresowanie klientów tego typu wyrobami  jest coraz większe. W czasie naszej kampanii „Otwórz się na pozytywną energię” wielu ludzi zwracało się do nas po porady. Pani architekt naszej firmy udzielała porad na temat tego, jak poprawić energooszczędność w domu. Cała gama tych nowatorskich produktów, takich jak: rolety zewnętrzne, okna na baterie solarne, świetliki - budzi rosnące zainteresowanie klientów. Udział tych produktów w sprzedaży nie jest jeszcze znaczący, ale stale rośnie i to jest dla nas najważniejsze w tym momencie.

G.C     Pani Agnieszko, tak znaną markę jak VELUX łatwiej jest promować w mediach, ale jest to też pewne wyzwanie. Na czym Państwo się koncentrują  jeżeli chodzi o przekazywanie informacji o firmie VELUX w Polsce ?
Agnieszka Kamińska (A.K): Jeżeli chodzi komunikację, to ważne jest to, żeby firma przedstawiała sobą i swoim wizerunkiem spójną ideę. Promujemy energooszczędność, prowadzimy kampanię edukacyjną na ten temat, doradzamy. Z naszej strony to nie jest tylko oferta produktowa, ale też inne działania. Informacje o naszych produktach są dostarczane w katalogach i na stronie internetowej, więc każdy, kto ma na to ochotę, może się z nimi zapoznać. Dużym zainteresowaniem cieszy się projekt „Model Home 2020”, w ramach którego w Europie jest budowanych 6 domów.
Dwa z nich już powstały i są użytkowane. Jest to innowacyjne podejście, w ramach którego prezentujemy całą ideę energooszczędnego budownictwa, a nie tylko same produkty.

G.C    Wydaje mi się, że niektórzy klienci postrzegają okna jako mniej lub bardziej energooszczędne , drewniane, aluminiowe itd.  ale nie traktują okien jako elementu wystroju wnętrza.  Co Panie sądzą na temat przełamywania stereotypów dotyczących stolarki?
L.M-G. Według mnie te stereotypy już są przełamywane. Kilka lat temu rozpoczęliśmy program edukacyjny dla naszych sprzedawców, który nazywa się „Strefa VELUX”. Jest to zestaw materiałów informacyjnych , które przekazujemy regularnie wszystkim sprzedawcom w naszej sieci dystrybucji. W różny sposób motywujemy naszych sprzedawców np. organizujemy konkursy, które mają ich zachęcić do tego,  by troszkę więcej czasu spędzić z klientem i rozmawiać z nim o różnych parametrach, nie tylko o cenie. Z każdą tego typu inicjatywą z naszej strony jest tak, że najpierw interesuje się tym tylko kilka procent tych najbardziej aktywnych sprzedawców. Takie osoby widzą w tym swoją szansę na wyróżnienie się spośród innych pracowników. W dalszej kolejności interesują się już prawie wszyscy.
Mamy też platformę komunikacyjną, która nazywa się „VELUX Team”. Są to szeroko pojęte programy edukacyjne dla firm dekarskich. W przełamywaniu stereotypów pomaga nam silna marka. Uważam też, że to ciągłe edukowanie jest słusznym kierunkiem.

A.K. (Agnieszka Kamińska) Świadomość konsumentów jest coraz wyższa. W przypadku jacuzzi łatwo sobie wyobrazić  jakie ono ma funkcje, a w przypadku okien trzeba się z tymi funkcjami zapoznać. Nasze materiały reklamowe są coraz obszerniejsze, ponieważ przygotowujemy te materiały na podstawie pytań otrzymywanych od klientów. Gdy VELUX zaczynał swoją działalność w Polsce, to wszyscy przyjmowali taką tezę, że okna powinny być tego samego rodzaju w całym domu.  Obecnie klienci wiedzą, że np. w łazience powinno być zamontowane okno wodoodporne itd. Warto zaznaczyć, że polski rynek jest specyficzny. Bardzo dużo osób prywatnych samodzielnie angażuje się w budowę. Nie wiadomo, w którym kierunku to się rozwinie Polsce, czy domy będą budowane przez specjalistyczne firmy, deweloperów?! Budowa „w systemie gospodarczym” niekoniecznie jest dobra, bo to profesjonaliści powinni doradzać klientom w sprawie wyboru stolarki i nie tylko. Wśród całej masy spraw, które trzeba załatwić podczas budowy domu, trudno zagłębić każdy  temat związany z budową, w szczególności jeżeli chodzi o stolarkę, materiały wykończeniowe. Trzeba się zapoznać z funkcjami technicznymi poszczególnych elementów, a to wszystko zajmuje czas. W sytuacji, gdy ktoś buduje dom i pracuje, to jest to bardzo trudne. I w tym przypadku znaczącą rolę odgrywa doradztwo handlowe naszych sprzedawców.
L.M-G. Dysponujemy bardzo bogatą kolekcją zdjęć wnętrz, w których znajdują się nasze okna. Pokazujemy jak piękne może być wnętrze, w którym okno jest po prostu elementem wystroju.

G.C.    Ubiegły rok upłynął pod znakiem sukcesów firmy, ale Pani również została nagrodzona w sposób specjalny, a mianowicie wybrana została jako ”Bizneswoman Roku”. Czy to nobilituje, obliguje? Gdzie jest granica pomiędzy życiem osobistym a służbowym? Czy potrafi Pani to oddzielić?
L.M-G.  Jest to bardzo miłe dla mnie wyróżnienie, ale wydaje mi się, że jestem odporna na tego typu tytuły. W moim życiu osobistym niczego to nie zmieniło poza tym, że pozwoliło jeszcze bardziej uwierzyć w siebie i w to, że droga, którą wybraliśmy jest drogą słuszną.  Wprowadzamy ciągle nowe produkty, patrzymy innowacyjnie i mimo kryzysu na rynku idziemy do przodu. Ta nagroda to było potwierdzenie i dodatkowy element motywujący do dalszego działania. Miło jest otrzymywać gratulacje od Partnerów biznesowych, których znam od wielu lat, jak również od kolegów i koleżanek z firmy.

G.C    Jest nam (Infookno.pl) szczególnie miło, że wzięliście Państwo udział w naszym Programie „VIP-Najlepsze Okna i Drzwi” 2010. Zdobyliście Państwo nagrodę za okno dachowe drewniano-tworzywowe. Cóż to takiego i dlaczego warto o nim mówić, kupić, zastosować?
A.K  Nasza firma opracowała unikalną technologię pokrywania rdzenia drewnianego (ramy) poliuretanem.
Dzięki temu okno zachowuje cechy okna drewnianego, ponieważ rdzeń jest drewniany, a dzięki swojej powłoce jest odporne na wilgoć i bardzo łatwe w konserwacji. Niektórzy postrzegają takie okno jako okno łazienkowe, ale w wielu krajach jest ono stosowane w nowoczesnych wnętrzach. Wygląda to bardzo ładnie, a w dodatku można je łatwo wyczyścić np. w przypadku zabrudzenia przez dzieci.

G.C    Czy to okno jest już produkowane w Polsce?  
L.M-G. Tak, między innymi w fabryce w Namysłowie. Jest to bardzo elegancki wyrób, ładne i funkcjonalne okno dachowe. Dodatkowo w oknie o którym mowa nie ma tzw. zgrzewów, które występują w profilach PVC. Warstwa poliuretanu jest na tyle gruba , że nie jest to okno po prostu ‘pomalowane’. Ta warstwa jest nakładana pod dużym ciśnieniem .Jest to naprawdę wyjątkowy produkt i  cieszymy się, że został nagrodzony.

G.C    Czego życzyłaby Pani sobie w życiu prywatnym?  Może jakichś egzotycznych podróży? Jakie są Pani marzenia dotyczące czasu wolnego, jeżeli takim Pani dysponuje?
L.M-G. Chciałabym nadal w życiu zachowywać równowagę między wieloma elementami: między życiem zawodowym a prywatnym, sferą ducha i ciała. Wszystko, co człowiek dostaje w życiu trzeba wypracować. Ćwiczę jogę, bo daje mi pewien dystans i uspokojenie po wyzwaniach dnia codziennego. Zawsze w trudnych sytuacjach staram się zachować spokój, ponieważ emanuje on również na osoby z którymi współpracuję. Pamiętam motto mojego ‘Guru’ od spraw zarządzania M. Langranda Dyrektora Generalnego VELUX we Francji. Zawsze powtarzał, że „menadżer jest to taka osoba, która musi absorbować stres, emanować dobrą energią i pozytywnym nastawieniem”. Uważam, że jest to taka bardzo prosta, ale istotna definicja dobrego menadżera.

G.C A czego życzyłaby Pani sobie w rozwoju firmy VELUX Polska? Czy rynek wchodzi w nowy rozdział? W oszczędność energii i optymalizację rozwiązań i kosztów ?
L.M-G. Z pewnością kierunek energooszczędności - jest to taki kierunek, na który postawiliśmy i jako holding i jako VELUX Polska . Co roku wprowadzamy nowe produkty i poszerzamy asortyment.  Nie tylko okna do poddaszy, ale i do płaskich dachów, które są dla nas nową i bardzo ciekawą częścią biznesu. Chcemy pokazywać klientom całą gamę produktów. Gdy zaczynaliśmy swoją działalność w Polsce, okna do poddaszy w ogóle nie były znane. Propagowaliśmy takie rozwiązania jak okno uchylno-obrotowe , potem okno drewniano-tworzywowe. Stałe promowanie pewnych rozwiązań przynosi efekty i mam nadzieję, że to samo nastąpi w kwestii rozwiązań energooszczędnych - to tylko kwestia czasu.

G.C     VELUX cechuje energooszczędność, nowoczesność, ale również zrównoważony rozwój , dbałość o środowisko i o człowieka. Jak firma VELUX do tego podchodzi?
L.M-G.  To nie przypadek, że wybraliśmy drogę zrównoważonego rozwoju będąc firmą skandynawską. Takie były pierwsze założenia naszego właściciela, który chciał stworzyć firmę modelową. Kontynuacją takiego modelowego podejścia są poszczególne działania, związane ze zrównoważonym rozwojem.
Jako przykład podam to, że VELUX złożył deklaracje redukcji CO2  o 50% do 2020 roku , co przede wszystkim odbywa się poprzez pewne działania w samych fabrykach. Ogrzewanie fabryk na przykład następuje nie przy pomocy paliwa tradycyjnego, tylko przy użyciu wiórów - odpadów z obróbki drewna. Inny przykład to innowacyjny system pakowania okien bez palet tzw. system CUBE, dzięki temu jedna ciężarówka jest w stanie przewieźć dużo więcej okien .
Zrównoważony rozwój to również budowanie fabryk. Nie budujemy jednej gigantycznej fabryki,  która po pierwsze byłaby ciężko sterowalna, a po drugie wymagałaby wożenia produktów po całej Europie. Przykładów takiego zrównoważonego podejścia jest bardzo wiele, na różnych szczeblach od centrali po fabryki.
Chciałabym wspomnieć również o naszych fundacjach.  Nie wiem, czy wie Pan, że głównym właścicielem firmy VELUX są fundacje w Danii. Założyciel naszej firmy uznał, że chciałby dużą część wypracowanego zysku przeznaczyć na cele społeczne. Fundacje w Danii rozdzielają środki wypracowane w całej Europie na cele społeczne, kulturowe, badania naukowe. Dla przykładu: badania nad okulistyką -bo kojarzymy się widzeniem, ze światłem.
Dla mnie jako pracownika firmy i dla moich kolegów również jest to niesłychanie istotne, że część zysków, które wypracowujemy jest na takie cele przeznaczane, ta świadomość jest bardzo motywująca. W Polsce przekazaliśmy ponad 20 milionów poprzez Fundację ”Barka”, Polski Czerwony Krzyż, Fundację ”Dzieci Niczyje”. Staramy się pomagać w tego typu działaniach. To jest element odpowiedzialności społecznej, nie wszystkim się udaje w życiu, niektórym trzeba pomóc.
Staramy się pokazać w jaki sposób można poprawić swoją sytuację.

Grzegorz Cendrowski:     Dlaczego Klienci, którzy poszukują dobrych, markowych produktów powinni wybrać VELUX?
Lidia Mikołajczyk-Gmur:  Blisko 70 lat doświadczeń we wszystkich warunkach klimatycznych, w różnych sytuacjach i zadowolenie klientów w całej Europie, które potwierdza jakość naszych produktów. Z jednej strony historia i tradycja, a z drugiej nowoczesność, wykorzystywanie energii słońca i technik solarnych, poszukiwanie rozwiązań w tym kierunku. Mam również fantastyczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Klient nawet po 30 latach może dokupić jakąś część do swojego okna, jeżeli coś się zepsuje. Dajemy możliwość wzbogacenia swojego produktu. Jeżeli ktoś będzie chciał sobie wymienić szybę na inną niż miał do tej pory to również podpowiemy, w jaki sposób to zrobić, pomimo tego, że generacja okien się zmienia. Dodam jeszcze szybką dostępność wszystkich produktów i  bardzo szeroką gamę wszelkich akcesoriów do okien, które zwiększają komfort użytkowania wnętrza. To wszystko oferuje VELUX.

Grzegorz Cendrowski: Życzę dalszych sukcesów Paniom i firmie.
Dziękuję serdecznie za bardzo ciekawą rozmowę.