Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Dobrze nam jest w kolorze
Prezentujemy wywiad, którego udzielił Pan Paweł Surówka - Szef Sprzedaży i Marketingu w Firmie Eurocolor.

Infookno.pl: Panie Pawle, czy w natłoku obowiązków i gonitwie przedświątecznej pamiętał Pan o liście do Świętego Mikołaja? Czy zdradzi nam Pan swoje życzenia?
Paweł Surówka: Porsche ;-), a tak poza tym to dużo spokoju i wyciszenia w okresie Świąt.

Infookno.pl: Słysząc takie życzenie możemy przypuszczać, że kryzys nie dotknął firmy Eurocolor. Czy może Pan dokonać podsumowania 2009 roku?
Paweł Surówka: Jeżeli chodzi o ilość zamówień, to rok 2009 od samego początku kształtuje się każdego miesiąca podobnie. Każdy miesiąc był porównywalny, w poprzednich latach na przykład w miesiącach szczytu sezonu: wrzesień, październik sprzedaż sięgała 15% całej sprzedaży, obecnie jest rozłożona i wynosi miesięcznie około 7-8% całości sprzedaży. Nie odnotowaliśmy spadków, jak niektórzy spekulują w branży, zaś jeżeli chodzi o rentowność to faktycznie mocno odczuliśmy ze względu na kurs euro.

Infookno.pl: Jaki jest w takim razie % eksportu całej sprzedaży w firmie Eurocolor?
Paweł Surówka: Obecnie 60%, a głównymi naszymi obszarami działania są: Czechy, Słowacja, Słowenia, Belgia, Węgry, Austria, Włochy.

Infookno.pl: Zauważalna jest bardzo duża ekspansja na rynek czeski i słowacki. Sporo firm zaczyna walczyć o te rynki.
Paweł Surówka: Spokojnie mogę powiedzieć, że na wspomnianych rynkach byliśmy pionierami. Wtedy nie było widać firm okiennych, a tym bardziej polskich. Wejście do Unii Europejskiej ułatwiło wymianę towaru. Koncentrujemy się tam na sieci dilerskiej, partnerach, którzy są na własnym rozrachunku, ale z którymi wspólnie promujemy nasz produkt. Przyznam szczerze, że nie łatwo było przekonać do wspólnych inicjatyw marketingowych; wpływ na pewno ma mentalność i niechęć do polskiego tzw. taniego okna. Polscy przedsiębiorcy, którzy sprzedają tani wyrób zniechęcają skutecznie do wspólnej promocji. Naprawdę trzeba się napracować, żeby przekonać o jakości i celowości wspólnej promocji.

Infookno.pl: Czy to znaczy, że chcą Państwo zwiększyć eksport? A co w takim razie z rynkiem polskim?
Paweł Surówka: Eksport jest dla nas bardzo ważny, staramy się zdobywać stopniowo inne rynki, ale na rynku polskim chcemy powalczyć o rangę producenta z siecią sprzedaży w całej Polsce. Bardzo nam zależy na wzmocnieniu naszej pozycji. Obecnie działamy do od południa Polski do obszaru Mazowsza, jesteśmy również w kujawsko –pomorskiem. Mamy jeszcze parę miejsc w Polsce, które chcemy pozyskać, stąd zamierzamy w 2010 zmasować działania marketingowe. Będziemy również na targach BUDMA 2010, gdzie pokażemy swoje produkty, przygotowujemy też niespodziankę dla obecnych i przyszłych partnerów handlowych.

Infookno.pl: Panie Pawle, nie ma już chyba firmy w Polsce, która nie miałaby produktu trafiającego w temat energooszczędności, a czym Państwo mogą się pochwalić?
Paweł Surówka: Tak, rok 2009 jest szczególny, nawet nie sądziłem, że aż tak mocno energooszczędność będzie akcentowana i doceniana. Moda właściwie przyszła z potrzeby.
Firma Eurocolor może pochwalić się min. oknem „Geneo”, które dzięki zastosowaniu tworzywa z włókna szklanego zwanego RAU-FIPRO oraz specjalnej recepturze uzyskuje rewelacyjne parametry. Na oknie referencyjnym ze specjalnym pakietem szybowym osiąga wartość współczynnika dla całego okna Uw- 0,59W/m2k. Upatrujemy w tym oknie przyszłość, idąc z trendami innowacyjności świetnie będzie trafiać do tych portfeli, które stawiają na energooszczędność. Przyznaję, że nie należy to do najtańszych rozwiązań, ale inwestycja przynosi wymierne korzyści w oszczędzaniu energii. W chwili obecnej może jest to jeszcze skrajność między standardem a tym, co możemy osiągnąć, ale jak wspomniałem dla nas jest to temat, z którym wiążemy przyszłość. To nie jest okno PVC - to nowa generacja okien RAU-FIPRO. Poza tym w swojej ofercie posiadamy ramkę SUPER SPACER, którą mamy w seryjnej produkcji. Z tego, co wiem, jako jedyni stosujemy ją w standardzie, bez dopłat, do wszystkich okien i drzwi z przeszkleniem. Oprócz efektów finansowych ramka SUPER SPACER zmniejsza ryzyko powstania pleśni i utraty ciepła, zmniejsza również hałas o 2dB i obniża współczynnik przenikania Uw całego okna nawet o 10-15%. Wszystko zostało przebadane i potwierdzone przez Jednostkę Notyfikowaną. Ważną rzeczą, o której warto wspomnieć, są walory estetyczne. Ramka jest w kolorze szarym, ale w odbiciu szyby zanika, jest niewidoczna.

Infookno.pl: A czym Pan, jako Klient, kierowałby się podczas zakupu stolarki?
Paweł Surówka: Moim zdaniem podczas wyboru stolarki należy zwrócić uwagę na długoletnie doświadczenie producenta w produkcji okien czy drzwi. Należy patrzeć nie tylko na komponenty, ale na zaawansowanie technologiczne i końcową jakość wyrobu. Najważniejszy jest producent, a nie marka komponentu. To producent decyduje o jakości wyrobu, o parametrach jakie osiąga. Równie ważne są korzyści jakie osiągnę z zakupu okna m.in. energooszczędność, komfort. Nowe technologie w oknach wymagają również nowych technologii montażowych, dlatego niemniej ważny staje się sposób montażu i dopasowania do rozwoju produktu.
Firma Eurocolor pracuje obecnie nad ważnym tematem, który w istotny sposób wpłynie na końcowy wybór produktu i producenta. Otóż chcemy pokazać, jak odczytywać przekazy marketingowe skoncentrowane na U okna. Do tej pory producenci podawali współczynnik profilu- Uf, czy szyby- Ug lub U ogólnie. Wiemy i chcemy o tym mówić ,że to nie wszystko, na co należy zwrócić uwagę. Chcemy pokazać ,co składa się na współczynnik całego okna i na jaki parametr końcowy należy zwrócić uwagę. Dla klienta najważniejszy jest współczynnik Uw i to chcemy właśnie propagować.

Infookno.pl: jak Pan uważa gdzie Klient pozyskuje najwięcej informacji o produkcie, producencie?
Paweł Surówka: W dobie Internetu głównie w Internecie, gdzie my też prowadzimy działania marketingowe i PR. Inwestujemy w stronę internetową, żeby była jak najbardziej przyjazna i prosta w poruszaniu się po niej. To jest dla nas kanał łączący nas z Klientami i Partnerami.

Infookno.pl: Mają Państwo dużą sieć sprzedaży, 300 punktów handlowych, jak Pan myśli, co powiedziałby o Pana firmie partner handlowy?
Paweł Surówka: My stawiamy na kompleksowość i terminowość dostaw. Mamy bardzo zróżnicowane technologie, ponad 30 różnych, które rozbite są na kilka systemów, paletę 20 kolorów, w tym najbardziej nowoczesne. Taki szeroki asortyment kusi do współpracy z nami. Wspieramy mocno obsługą handlową, jesteśmy elastyczni przy przystępowaniu do nowości. Aktywność marketingową, która pomaga handlowcom w terenie, doceniają też Czesi, którzy bali się polskiego producenta, a teraz widzimy że zależy im na współpracy.

Infookno.pl: Proszę nam powiedzieć, czy okna drewniane są dla firmy Eurocolor konkurencją?
Paweł Surówka: Mamy partnerów,którzy w swojej ofercie mają również okna drewniane, ale bardzo rzadko dochodzimy wprost do konkurowania. To jest zupełnie inny segment Klienta. Decyzja o zakupie okien drewnianych zapada dużo wcześniej, niż podczas ostatecznej decyzji zakupu konkretnych okien. Klient przychodzi już przekonany, że chce kupić okna drewniane i w zasadzie nic już tego nie podważy, dyskusja nic nie zmienia. Dlatego nigdy tak bardzo nie śledziliśmy tego tematu. Nie ukrywam, że myślimy o budowie hali pod produkcję okien drewnianych.

Infookno.pl: Jak Pan sądzi, w którym kierunku pójdzie rynek stolarki okiennej?
Paweł Surówka: Widząc postęp w systemach, szkle, to myślę że w energooszczędność. Jeżeli chodzi o punkt graniczny, to on już nadszedł i raczej nie będzie do przeskoczenia. Dochodzimy do pewnej granicy, do momentu, gdzie inwestowanie w jeszcze lepszą energooszczędność jest nierentowna, dla inwestycji typu budowa domu, tym samym bezcelowa.

Infookno.pl: Widać że w firmie Eurocolor wszystko jest przemyślane i poukładane. Czy plany na przyszły rok również są już poczynione?
Paweł Surówka: Na pewno rozbudowa sieci dilerskiej, ale również myślimy o własnych firmowych salonach w 10 największych miastach Polski, które również obsługiwałyby klienta hurtowego. Ze względu na ostatnią walkę cenową w przetargach za bardzo nie podchodziliśmy do tematu, ale też nie przekreślamy. Cały czas monitorujemy rynek, jednak koncentrujemy uwagę na obsłudze dilerów i partnerów handlowych. Wspieramy w realizacji m.in. w aluminium.
Poza tym we wrześniu zostanie uruchomiona nowa linia produkcyjna. Inwestycja realizowana będzie na powierzchni 3 500m2, będzie całkowicie zautomatyzowana i obsługiwana tylko przez 20 osób. Zdolności produkcyjne bardzo wysokie. To bardzo kosztowna inwestycja i nie ukrywam, że korzystamy z dofinansowania ze środków unijnych.
Chcemy również mocno promować drzwi z PVC. Do tej pory w Polsce klienci kupując okna PVC zawsze kupowali drzwi zewnętrzne drewniane bądź stalowe. My chcemy pokazać wysoką klasę drzwi pvc w innej stylistyce, innej odmianie, nie będziemy mówili o profilu ale o designie i trwałości.

Infookno.pl: O oknach opowiada Pan z ogromnym zaangażowaniem. Co jeszcze oprócz okien Pan kocha?
Paweł Surówka: Żonę i dzieci;-). Dwoje dzieci, które pochłaniają sporo czasu, ale bardzo przyjemnego. Jeżeli chodzi o hobby, to od dziecka, tak jak każdego małego chłopca interesowała i do tej pory pozostało - piłka nożna. Trochę gram amatorsko, oprócz tego z żoną realizujemy swoje marzenia i zwiedzamy różne zakątki świata.

Infookno.pl: Panie Pawle dziękujemy za rozmowę i życzymy samych sukcesów, no i oczywiście żeby Mikołaj dostarczył na czas wymarzone prezenty.