Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Najlepsi są wśród nas -wywiad
Gościmy dzisiaj w firmie Exte, producenta  nowoczesnych systemów roletowych. Rozmawiamy z Panem Krzysztofem Malusem - Prezesem firmy i Panem Zbigniewem Dyrką – Dyrektorem Handlowym. Witamy Panów i pozwalamy sobie zacząć od pytania zasadniczego.

G.C. Jaka jest tradycja firmy, a wiemy, że jest to firma niemiecka, ale kiedy powstała, ilu zatrudnia ludzi, etc.?  Prosimy o odpowiedź Dyrektora  Zbigniewa Dyrkę.
Z.D. Firma EXTE  jest firmą niemiecką, powstała w 1959 roku w miejscowości Wipperfürth niedaleko Kolonii i tam też jest jej główna siedziba. Tam też znajduje się główna produkcja systemów roletowych. Exte ma też w Niemczech dwa oddziały w miejscowości Koethen i Nienburg oraz odział w Polsce w Gliwicach i Zabrzu. W Polsce istniejemy  już 13 lat i ciągle rozwijamy się. Łączne zatrudnienie firmy wynosi obecnie 280 osób.
Co prawda ostatnie lata nie należą do bardzo spektakularnych, nie tak jak to miało miejsce na początku naszej działalności handlowej w Polsce, ale nawet pomimo kryzysu sprzedaż nam co roku wzrasta. Przykład: I-sze półrocze bieżącego roku w porównaniu do I-szego półrocza roku ubiegłego jest znacząco lepsze i to nawet o 20%.

G.C. Rozmawiamy o roletach, o produkcie, który niby wszysce znają, ale czy na nich się znają? Może warto trochę przybliżyć rolę rolet w stolarce, w nowoczesnym budownictwie. Co zatem warto o roletach wiedzieć?

Z.D. Na pewno wielu ludzi kupuje rolety z myślą o ich antywłamaniowości – ten stereotyp jest ciągle niestety aktualny i wiele osób tak właśnie myśli, czyli roleta=antywłamaniowość, a tak nie jest. Rolety posiadają też tę funkcję, która raczej polega na utrudnieniu włamania, a nie zabezpieczeniu przed włamaniem, ale posiadają wiele, wiele innych funkcji.
Funkcja dodatkowej bariery do sforsowania jest dla rolet raczej drugo czy trzeciorzędna, są inne znacznie ważniejsze, żeby nie powiedzieć pierwszorzędne  np.: izloacja termiczna, izolacja akustyczna, możliwość regulacji światła – nasłonecznienia oraz spełnia ona funkcję osłony jako takiej. Wielu klientów kupujących np. okna drewniane, myśli o roletach jako dodatkowym zabezpieczeniu okien przed wpływem zmiennych warunków atmosferycznych. Tak naprawdę, kiedy myślimy o nawałnicach, silnym wietrze czy ulewnych deszczach, to roleta spełnia swoją funcję w każdego rodzaju oknach. Pełni też świetnie funkcję termoizolacyjną przy dużych mrozach (i zimnym wietrze), ale także funkcję zacieniającą przy intensywnie operującym słońcu.
W nowoczesnym budownictwie XXI wieku, gdzie okna i witryny mają duże przeszklenia, szczególnie skierowane na południe – izolacja termiczna rolet jest bardzo istotnym elementem  uzupełnienia okien szczególnie  w upalne dni. Ręczna lub automatczna regulacja rolet, właśnie kontrola dostępu światła i ciepła w rolecie jest bardzo istotna. Firma Exte wprowadziła calkiem niedawno w swoich systemach, możliwość wbudowania alternatywnie zamiast płaszcza roletowego, żaluzji zewnętrznych. To rozwiązanie wytycza nowe tendencje w branży technik osłonowych. Rolety mają swoje ograniczenia i tak np.wyprodukowanie i zainstalowanie rolety o szerokości  4 m i wysokości 3 m jest ogromnym wyzwaniem, to niemalże zbudowanie systemu podobnego do bramy przemysłowej. Właśnie żaluzja w takim rozmiarze i takiej konfiguracji sprawdza się bardzo dobrze, można powiedzieć, że jest optymalna, daje możliwość regulacji światła i świetnie się sprawdza latem, roleta zaś sprawdza się zarówno zimą jak i latem – jest więc wybór.
G.C. Czy polski rynek, polski klient jest gotowy na takie innowacyjne, energooszczędne rozwiązania w roletach zintegrowanych z oknami czy drzwiami, które Państwo produkujecie i promujecie?
Z.D. Każdy z nas, kto buduje lub remontuje dom czy mieszkanie chciałby to zrobić w taki sposób, żeby mu się świetnie w nim mieszkało, żeby komfort był maksymalny, a rachunki za gaz czy energię elektryczną - za ogrzewanie i chłodzenie latem minimalne. Do tego służy wiele elementów wykończenia i wyposażenia domu i wnętrz. Również okno powinno zostać dobrane w zależności od funkcji, które ma spełniać. Z oknem związane jest to z zastowaniem rolet, tak więc każdy, kto chciałby mieszkać komfortowo powinien o tym pomyśleć zawczasu. W tym kontekście roleta wydaje się być nieodzownym elementem nowoczesnego okna w budownictwie XXI wieku.

G.C. Z przyjemnością potwierdzamy, że firma Exte jest tegorocznym laureatem programu „VIP-Najlepsze Okna i Drzwi” i rolety oczywiście.  Co Panowie sądzicie o tego typu inicjatywach - konkursach promującymi najwyższą jakość, energooszczędność i komfort. Jak zamierzacie wykorzystać to wyróżnienie?
Z.D. Jest nam bardzo miło, że nasz produkt uzyskał uznanie Kapituły programu i została nam przyznana ta nagroda w kategorii rolet, za produkt wyjątkowo dobry. Uważamy, że tego typu promocja produktu i firmy ma duże znaczenie w kontaktach z naszymi klientami. Tego typu konkursu promują wiedzę i tak jak w naszym przypadku chcemy się szczycić najlepszymi naszymi rozwiązaniami dla branży, dla klienta. Efekty z otrzymania tego wyróżnienia są trudne dla nas do oszacowania, gdyż jesteśmy dostawcą systemów, gotowych rozwiązań, a to nasi klienci -partnerzy handlowi, produkują wyrób ostateczny czyli rolety. Efekty będą widoczne wtedy, gdy nasi partnerzy przekażą te innowacyjne rozwiązania klientom ostatecznym, czyli przysłowiowym Pani i Panu Kowalskim. Chwalimy się tą nagrodą i mamy nadzieję, że Państwo jako organizator i promotor tego konkursu będziecie nas wspierać czyli prezentować i polecać te wyróżnione produkty z programu VIP. Pokazywanie i promowanie dobrych produktów służy zwiększaniu sprzedaży i pozyskiwaniu coraz bardziej wymagających klientów.

G.C. Rolety podobnie jak okna czy drzwi muszą być dobrze, profesjonalnie zamontowane. Czy widzicie Państwo problem w wiedzy, umiejętnościach i doświadczeniu montażystów w Polsce w naszej branży?
Z.D. Montaż rolety, właściwy montaż rolety to zagadnienie bardzo istotne szczególnie w kontekście montażu dużych rolet, dużych okien z roletami. Zauważyliśmy również, że wielu sprzedawców i montażystów stolarki ma duży opór w pozyskiwaniu wiedzy na temat produktu i technik montażu. Często nie zna się funkcji rolet, czy ich parametrów, niewiedza prowadzi do tego, że te produkty nie są rekomendowane klientom indywidulanym. Jeżeli sprzedawca nie jest przekonany o wymiernaych korzyściach z zastowania rolet, to klient  również tego nie doceni. Podobnie ma się sprawa z oknami i innymi produktami stolarki – trzeba je znać, żeby rekomendować. Osobnym zagadnieniem jest prawidłowy i trwały sposób montażu, ale także dobór rolet do potrzeb i możliwości klienta.

Sam montaż rolety,  np. tych systemów, które my mamy w ofercie, czyli tych które są montowane pomiędzy nadprożem a ramą okna wiąże się z tym, że brak doświadcznie w tego typu montażu eliminuje ich zakup przez konsumentów. Na jednym ze spotań szkoleniowych, w którym miałem okazję uczestniczyć  jako ekspert od rolet, jeden z montażystów zadeklarował, że takich rolet nie będzie montował, gdyż wszystkie systemy pod tzw. zabudowę powodują, że po jakimś czasie występują pęknięcia tynku w okolicy szkrzynki roletowej. To klasyczny przykład braku wiedzy, niewłaściwego montażu i braku zastosowania odpowiednich elementów montażowych. Jeżeli roleta zostanie zostanie zamontowana jako integralna część okna,  z uwzględnieniem jego statyki to żadne problemy opisane powyżej nie wystąpią. Warto pamiętać, że obudowanie skrzyni roletowej znacząco poprawia estetykę pomieszczenia – wszystko jest ukryte czyli niewidoczne, a  funkcje zachowane.

G.C. W tym samym temacie czyli Państwa zaangażowanie w projekt szkolenia montażystów i dilerów stolarki przynosi już efekty, czy jest to początek drogi do profesjonalizacji branży?
Z.D. Jak już wspominałem wcześniej, efekty są trudne do oszacowania. Informacją czyli wiedzą, którą przekazujemy, dzielimy się podczas szkoleń w głównej mierze trafia do firm montażowych bądź salonów sprzedaży. Naszym bezpośrednim odbiorcą systemów, czyli naszym klientem są producenci rolet czy okien, którzy w nieznacznej części uczestniczą w tych szkoleniach. Tak więc nie odczuwamy bezpośrednich efektów tych szkoleń, ale z racji wzrostu sprzedaży naszych produktów możemy im przypisać również promocyjną rolę dla naszej firmy. Dobra i sprawdzona wiedza, którą uzyskują montażyści i sprzedawcy podczas tych szkoleń będą w stanie przekazać swoim dostawcom i przełoży się na upowszechnianiu naszych innowacyjnych systemów roletowych wcześniej niż później.

G.C. Chwila odpoczynku dla Pana Dyrektora Dyrki i pytanie do Prezesa firmy Exte Pana Krzysztofa Malusa.
Czy polski, a raczej europejski rynek rolet jest już nasycony. Czy wręcz przeciwnie jest jeszcze na nim wiele miejsca na rozwój i zwiększenia sprzedaży? Jaki jest rynek rolet?

K.M. Nie mogę powiedzieć o bezwględnych ilościach tego typu produktów, ale jest wyrażna  tendencja do wyposażania wielu  tak starych jak i nowych domów czy mieszkań w systemy roletowe. Sądzę, że ten segment stolarki czeka jeszcze kilka lat rozwoju. Działamy w całej Europie choć jesteśmy firmą niemiecką, ale nasze produkty równie dobrze sprzedają się we Francji, na Bałkanach, w Czechach, Austrii, na Chorwacji czy w Polsce.

G.C. Może jeszcze chwilkę porozmawiajmy i bieżącej sprzedaży o obrotach firmy. Rozumiem, jak Panowie sami mówiliście, że sprzedaż w tym roku wzrosła, czyli firma nie odczuła żadnego spowolnienia w gospodarce?

K.M. Obserwujemy rynek i nie widzimy zbyt dużo symptomów spowolnienia,  a nawet jeżeli ono jest, to my z drugiej jednak strony musimy robić swoje i rozwijać sprzedaż naszych systemów. Tym bardziej, że mamy konkurencję na każdym rynku, na którym działamy. Musimy być po prostu lepsi, bardziej innowacyjni i szybciej reagować na nowe tendencje, i potrzeby rynku. Działamy trochę inaczej niż konkurencja, gdyż my dajemy system, a nasi klienci sprzedają gotową roletę, nie konkurujemy z nimi. Te firmy, które chcą otrzymać gotowy produkt i to jak najszybciej, i jak najtaniej to kupują gotowe rolety, a ci bardziej wymagający nasze systemy.

G.C. Może coś z lżejszego kalibru pytań. Jesteśmy w trakcie sezonu urlopowego, są wakacje. Jak je Pan spędza, jakie macie Panowie plany wakacyjne,  czy ma Pan jakieś swoje hobby.
K.M. Nie mam hobby, a może moim hobby jest praca, nie wiem. W tym roku nie planuję wakacji, gdyż sprawy rodzinne nie pozwalają mi na wyjazdy.  Zostaję w domu, czyli mieszkam jedna nogą w Niemczech a drugą w Polsce. Plany urlopowe muszę odłożyć do przyszłego roku. A hobby, każdy przecież ma jakiegoś konika.
K.M. Powiem szczerze, że zdecydowałem się na składanie kawałek po kawałku samochodu Warszawa M20. To zajmuje mi trochę czasu i niestety  trochę kosztuje. Uspokaja za to nerwy i można się wykazać inwencją - wymaga też determinacji i cierpliwości.

G.C. To jak teraz wygląda Pana samochód marzeń, który Pan składa?

K.M. Ma już zawieszenie, silnik, teraz czas na instalację elektryczną i inne elementy,  ale dużo jeszcze zostało pracy - jest  jej na miesiące, może nawet lata.

G.C. A Pan Panie Zbigniewie, czym Pan się zajmuje na codzień, co Pana pochłania, jakie ma Pan plany wakacyjne i hobby?
Z.D.Na codzień zajmuję się roletami! A co lubię? Lubię sport, wolne chwile staram się spędzać w miarę aktywnie; jeżdżę na nartach, pływam, pływam na desce i ogólnie lubię sport. A jeszcze rower - tak, dużo na nim jeżdżę i co piątek gram w piłkę nożną.

G.C. Powracam do stolarki, do rolet i szkoleń. W niedługim czasie bo w dn. 30-31 sierpnia w Zegrzu pod Warszawą organizujemy wielki  2-dniowy praktyczny konwent dla montażystów, dilerów i producentów stolarki. Czy tego typu inicjatywa jest Państwu bliska i czy branża chce takich spotkań?
Z.D. Obecny tutaj Pan Prezes dysponuje finansami firmy i to on podejmuje decyzje dotyczące udziału lub nie naszej firmy w takich i innych imprezach, ale ja osobiście jestem zwolennikiem spotykania się branży, szkoleń szczególnie trych praktycznych. Wszelkie szkolenia mające na celu promowanie dobrej jakości, dobrych produktów i dobrego montażu są bardo mile widziane i chyba dobrze odbierane, przynajmniej przez część naszej branży. My chętnie w nich partycypujemy i dzielimy się swoją wiedzą, swoim doświadczeniem. Wszelkie działania mające na celu podniesienie wiedzy i umiejętności w branży są polecane i konieczne. Inicjatyw jest sporo na rynku, gdyż branża stolarki mocno się rozwija.

G.C. Ze swojej strony serdecznie zapraszamy gdyż uważamy, że produkty już same się nie sprzedają. Połowa sukcesu to dobry produkt, druga połowa sukcesu to dobry marketing,  w tym oczywiście świetna obsługa klienta. Okno, okno/roleta to według nas są systemy i tylko dobrze się sprawują, funkcjonują, jeżeli są dobrze dobrane, dobrze wykonane i dobrze zamontowane.
G.C. I na koniec bardzo ciekawego wywiadu podsumowujące stwierdzenie, o które Panów proszę. Gdyby rolety mogły mówić, to co powiedziałyby o Państwa firmie, czyli firma Exte to ...

Z.D.  Exte – Ekstra, Exte – Exclusive. Exte Elite XT, Exte Exact, to są nazwy systemów, które firma oferuje i myślę, że nasze rolety coś takiego powiedziałby, gdyby mogły mówić o naszj firmie.

G.C. Czyli rolety jakościowe, energooszczędne, z wyższej półki, najlepsze i z profesjonalnym montażem.
Z.D. Każdy budując dom powinien pomyśleć o komforcie jego użytkowania przez wiele, wiele lat – roleta jest bardzo przydatna, a wręcz konieczna.

Grzegorz Cendrowski : Dziękuję raz jeszcze za inspirującą rozmowę.
Prezes Krzysztof Malus i Dyrektor Zbigniew Dyrka - to my serdecznie dziękujemy.