Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Fakro - 20 lat minęło!


Prezes Zarządu FAKRO Ryszard Florek został laureatem nagrody Przedsiębiorca Roku 2010. Tegoroczny konkurs był ósmą polską edycją międzynarodowego programu Entrepreneur of the Year, organizowanego przez firmę doradczą Ernst&Young. Kapituła konkursu nagrodziła Prezesa Florka za "zbudowanie od podstaw międzynarodowego przedsiębiorstwa, które odniosło spektakularny sukces na światowych rynkach".Ryszard Florek będzie reprezentować Polskę podczas międzynarodowego finału konkursu "Ernst&Young World Entrepreneur of the Year" w czerwcu 2011 roku w Monte Carlo.


Z tej okazji Prezes firmy Fakro Pan Ryszard Florek udzielił wywiadu dla Infookno.pl. Pytania zadawał Grzegorz Cendrowski.

Czy otrzymanie tak prestiżowej nagrody  jest dla Pana uhonorowaniem  Pana wieloletniej pracy związanej z budowaniem firmy? Dodajmy, że FAKRO w 2011 roku obchodzi jubileusz 20-lecia istnienia firmy.

Tytuł Przedsiębiorcy roku przyznawany jest co prawda konkretnym osobom, ale ja nie traktuję go osobiście.
To także zasługa moich wspólników oraz całego zespołu FAKRO, którzy razem  ze mną budują Grupę FAKRO. W ciągu zaledwie dwudziestu lat razem  udało nam się stworzyć  tak prężną firmę. Otrzymana nagroda i jubileusz to także zobowiązanie wobec naszych  klientów. Mam tu na myśli zarówno dystrybutorów produktów FAKRO, dekarzy, inwestorów jak również klientów indywidualnych. Doceniamy ich wkład w rozwój firmy, a z naszej strony staramy się dostarczać im produkty bardzo wysokiej jakości. Klient użytkuje okno dachowe przynajmniej kilkadziesiąt lat.  O jego jakości może przekonać się dopiero w czasie użytkowania. Nasza firma udziela 10 letniej gwarancji na okna, 20-letniej na pakiet szybowy, a nawet wieczystej na gradobicie, w przypadku szyby hartowanej. Dokładamy więc wiele starań, aby  produkty były przede wszystkim trwałe, bezpieczne, wygodne i energooszczędne – jednym słowem, aby odpowiadały na wszystkie potrzeby naszych klientów i to jak najdłużej.
Nadchodzący jubileusz traktuję jako ogromne zobowiązanie także  wobec pracowników FAKRO. Osobiście angażuję się w rozwój i zarządzanie firmą, ponieważ bardzo  zależy mi na utrzymaniu stworzonych już miejsc pracy. Wielu obecnych pracowników od początku istnienia FAKRO pracuje na rozwój firmy, a ja nie chciałbym ich zawieść.

Jaka jest, według Pana, recepta na sukces w biznesie?

Do osiągnięcia sukcesu w biznesie potrzebna jest wiedza, praca, szczęście i wytrwałość.  Zbudowanie firmy globalnej, jaką jest obecnie FAKRO, to konsekwentna realizacja moich marzeń
Okna dachowe to pomysł z dzieciństwa. Jako dziecko nocowałem i bawiłem  się na strychu w rodzinnym domu w Tymbarku. Patrząc wtedy przez przeszkloną dachówkę wmontowaną w dachu rozmyślałem, że gdyby w to miejsce wstawić okno dachowe z normalną szybą  to przez takie okno nocą można by patrzeć na gwiazdy.
Kiedy byłem studentem, w czasie wakacji wyjeżdżałem do pracy do Niemiec. Właśnie tam zobaczyłem, że okna w dachu mają sens i praktyczne zastosowanie. Postanowiłem uruchomić produkcję takich okien w Polsce. Od tego czasu zacząłem intensywne przygotowania w tym kierunku, skupiając się na tej branży.
Pierwszym krokiem do realizacji zamierzeń było założenie w połowie lat 80, wspólnie z kolegą ze studiów Jackiem Radkowiakiem, Zakładu Stolarki Budowlanej „Florad” w Tymbarku.  Robiliśmy  boazerie, podłogi, szafy wnękowe oraz  bramy do zabytkowych kamienic, które sprzedawaliśmy  w Polsce i Niemczech. Wszystkie zarobione środki inwestowaliśmy  w dalszy rozwój i rozbudowę zakładu, a także nowe maszyny.
Gdy w 1990 na polskim rynku roku pojawił się Velux, światowa potęga w branży okiennej, decyzja o rozpoczęciu produkcji okien dachowych została przyspieszona. Do przedsięwzięcia przekonałem  żonę Krystynę oraz kolegę Krzysztofa Kronenbergera. W 1991 roku została zarejestrowana spółka FAKRO, która produkuje okna dachowe i sprzedaje je na całym świecie.

Dziś jesteśmy wiceliderem światowego  rynku okien dachowych z blisko 15-to procentowym udziałem w rynku globalnym.  Marka FAKRO kojarzy się  z najlepszą jakością, bezpieczeństwem i innowacyjnością. Mamy własny, nowoczesny ośrodek badawczo-rozwojowy, na potrzeby którego pracuje ponad 70-ciu inżynierów - autorów ponad sześćdziesięciu zgłoszeń patentowych. Do wielu krajów świata,eksportujemy  nie tylko okna dachowe, ale także rozwiązania techniczne oraz myśl twórczą polskich inżynierów i konstruktorów.  W ten sposób wytyczamy  nowe kierunki rozwoju dla branży okien dachowych na świecie.

FAKRO to firma globalna, sprzedająca swoje produkty w czterdziestu siedmiu krajach świata.  Jednak nadal poszerzacie  swoje rynki zbytu.
Działamy w takiej branży, w której żaden producent sprzedający swoje wyroby tylko na jednym lub kilku wybranych rynkach, nie jest w stanie się rozwijać. W oknach dachowych bardzo duży koszt stanowi zaprojektowanie produktu oraz koszty patentów. Pieniądze, które inwestujemy w nowe rozwiązania zwrócą nam się jedynie w przypadku, gdy będziemy obecni na wielu rynkach, oraz co więcej, będziemy posiadać znaczny udział w rynku globalnym. Wystarczy przyjrzeć się różnym producentom okien dachowych. Firmy duże, posiadające szeroką ofertę handlową rozwijają się.  Firmy posiadające tylko podstawowe produkty w swojej ofercie, to zazwyczaj małe przedsięwzięcia, coraz mniej liczące się w branży.
Na rynku okien dachowych duży udział w cenie produktu stanowią koszty dystrybucji. Czasami mogą one nawet przewyższać koszty produkcji. Im producent ma większy udział w rynku danego kraju, tym automatycznie ma niższe koszty dystrybucji w tym kraju i może z sukcesem konkurować z największymi w branży. Tak więc zdobywanie kolejnych rynków zagranicznych  to warunek przetrwania. 
Drugi bardzo ważny powód przemawiający za rozwojem eksportu to kwestie ekonomiczne. Polskie firmy, które eksportują swoje towary, w ten sposób przyczyniają się do wzrostu gospodarczego kraju, wpływając pozytywnie na bilans w handlu zagranicznym. Przeciętny Polak nie zdaje sobie sprawy z tego, że dążenie do zwiększenia eksportu ma przełożenie na jego kieszeń. W krajach gdzie wynagrodzenia są wysokie, wyraźnie przeważa eksport nad importem. Jaki z tego wniosek? Jeżeli chcemy więcej zarabiać, musimy więcej w Polsce produkować, a efekty naszej pracy eksportować.
Od kilku lat FAKRO realizuje projekt pod nazwą „Inteligentny portfel”, w którym w przystępny sposób tłumaczymy  polskiemu konsumentowi dlaczego w Polsce zarabiamy mniej niż w krajach Europy Zachodniej. Ostatnio powołaliśmy także Fundację „Pomyśl o przyszłości”, której głównym celem będzie edukacja ekonomiczna społeczeństwa

Rynek materiałów budowlanych jest niezwykle bogaty. Jakie zalety produktów FAKRO sprawiają, że klienci chcą korzystać właśnie z Państwa oferty ?
Dla klienta, który musi wybrać np. okno dachowe   liczy się wiele czynników: materiał z jakiego wykonane jest okno (drewniane czy aluminiowo-tworzywowe), sposób nawiewu (prawidłowo działająca wentylacja w pomieszczeniu na poddaszu gwarantuje zdrowy mikroklimat) oraz energooszczedność.  Chodzi o zmniejszenie strat ciepła w zimie i ograniczenie ogrzewania pomieszczeń latem. Trzeba także wybrać okno o określonej konstrukcji. Musimy zdecydować czy  będzie ono służyć tylko do doświetlenia i wietrzenia pomieszczenia, czy też ma umożliwiać także swobodny dostęp do okna lub nawet umożliwiać wyjście na dach. Bardzo ważnym elementem  dla naszych klientów jest bezpieczeństwo. Okna dachowe montowane są w połaci dachu, ponad głowami domowników. Z tego względu nasze produkty muszą  spełniać wysokie wymogi jakości i bezpieczeństwa. W dachach o mniejszym kącie nachylenia okna dachowe muszą zabezpieczać przed przypadkowym lub celowy otwarciem okna z zewnątrz. Może się zdarzyć, że jakaś osoba np. kominiarz, instalator urządzeń lub osoba odśnieżająca dach  nadepnie na skrzydło i wpadnie do środka pomieszczenia. Mało osób wie, że przez okna dachowe coraz częściej zdarzają się włamania. Ludzie nie uświadamiają sobie, że  jest to słaby punkt w systemie zabezpieczenia domu. Dlatego nasze okna dachowe posiadają specjalne wzmocnienia antywłamaniowe. Aspekt bezpieczeństwa okien należy do tych  najważniejszych, ponieważ decyduje o samopoczuciu domowników.  Dla naszego klienta bardzo ważna jest także marka FAKRO. To potwierdzenie naszej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym oraz gwarancja najlepszej jakości i trwałości produktu.  

Okna dachowe FAKRO  są znane na całym świecie. Teraz  firma z Nowego Sącza  skutecznie zdobywa międzynarodowy rynek schodów strychowych. To będzie kolejny sukces?
FAKRO ma bardzo duże szanse na to, aby stać się numerem jeden  w branży schodów strychowych na świecie. Szanse te wynikają z dobrze rozwiniętej sieci logistycznej.  Mamy również bardzo dobry zespół w firmie, który zajmuje się schodami. FAKRO jest także autorem wielu innowacyjnych rozwiązań związanych właśnie z tym  produktem,  zgłoszonych  do opatentowania.
Jednak ostatecznie, to czy FAKRO zostanie liderem w produkcji i sprzedaży schodów strychowych zależy od naszych dystrybutorów, którzy sprzedając nasze produkty w  Polsce, pozwalają  nam uzyskać tzw. „efekt skali”dzięki czemu  nasze produkty są konkurencyjne za granicą.  

Bardzo dziękuje za udzielenie wywiadu!