Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

EMPOL - ciche i ciepłe okna z dobrego 'Źródła'
Odwiedziliśmy dziś firme EMPOL, z siedzibą w Źródłach niedaleko Wrocławia.
Rozmowę  z Panią Prezes Ewą Siubą (E.S.) przeprowadza Grzegorz Cendrowski (G.C.) Dyrektor portalu Infookno.pl

G.C.    Proszę powiedzieć kilka słów na temat historii firmy.
E.S.  W tym roku przypada 15 rocznica powstania firmy, której pomysłodawcą i inicjatorem był mój mąż.  
Początkowa działalność firmy obejmowała produkcję żaluzji, a po kilku miesiącach również rolet zewnętrznych. Bardzo szybko pojawiło się grono stałych odbiorców hurtowych. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów rozszerzyliśmy działalność o produkcję stolarki PCW i aluminiowej.
Firma szybko się rozrastała, EMPOL zaczął być marką coraz mocniej rozpoznawalną na Dolnym Śląsku. W 2004 roku została zakończona budowa nowej hali produkcyjnej w Źródłach,  lecz po pewnym czasie okazało się, że rosnące w  bardzo szybkim tempie  zapotrzebowanie na nasze produkty,  wymusza dalsze inwestycje, które pozwoliły by zwiększyć wydajność. Dwa lata temu rozbudowaliśmy fabrykę i zakupiliśmy nowe linie produkcyjne z firmy ROTOX.

G.C.    Dlaczego akurat w Źródłach? Czy zadecydował o tym dobry dojazd z Wrocławia?
E.S. Hala, w której zaczynaliśmy produkcję  mieściła się właśnie w tych okolicach.
Mieliśmy już zespół wspaniałych ludzi,  wyszkoloną kadrę o dużych kwalifikacjach, więc szkoda byłoby przede wszystkim załogi. Szukając ziemi pod nową fabrykę kierowaliśmy się głównie lokalizacją, gdyż zależało nam na tym żeby nie stracić zespołu.  Źródła są oddalone od Wrocławia zaledwie o 8 km, leżą przy głównej trasie na Zieloną Górę, jest wygodny dojazd zarówno z Wrocławia (a ponad połowa załogi stamtąd pochodzi), jak i z okolicznych miejscowości.

G.C     Czy Pani od samego początku była zaangażowana w życie firmy? Jak Pani się odnajduje na stanowisku Prezesa?
E.S.  W  branży jestem od 1999 roku, założyłam niezależną firmę, otworzyłam pierwszy we Wrocławiu firmowy salon pod szyldem EMPOL. Od samego początku kładłam duży nacisk na jakość obsługi, analizę potrzeb klientów i spełnianie ich oczekiwań. W miarę upływu lat stworzyłam sieć kilkunastu profesjonalnych salonów sprzedaży na terenie Dolnego Śląska, które do dzisiaj prężnie się rozwijają. W 2007 roku postanowiłam wykupić udziały brata mojego męża w firmie EMPOL, stając się automatycznie współwłaścicielem fabryki, a następnie dołączyłam prowadzoną przez siebie sieć salonów firmowych.     

G.C     Ile w tej chwili osób zatrudnia firma?
E.S. Obecnie zatrudniamy 98 osób. Jest to zespół fachowców którzy swoją chęcią rozwoju, zaangażowaniem i wiedzą przyczynią się do rozwoju firmy, umiejętnie realizując jej strategię.
Ponadto współpracujemy na zasadzie wyłączności z kilkunastoma ekipami  montażowymi które po licznych szkoleniach otrzymują od nas autoryzację.  

G.C     Jakie są plany rozwojowe firmy jeśli chodzi o sieć sprzedaży?
E.S. Posiadamy 15 fabrycznych salonów sprzedaży skierowanych do klientów indywidualnych. Na Dolnym Śląsku mamy od wielu lat pozycję niekwestionowanego lidera, a w tym roku otworzyliśmy również pierwsze salony w Wielkopolsce.  Planujemy dalszy, intensywny rozwój, są już wybrane miasta w których będziemy otwierać kolejne salony. Współpracujemy również z licznymi partnerami hurtowymi w kraju i za granicą (eksport stanowi ok. 30% naszej sprzedaży), oraz uczestniczymy w inwestycjach budowlanych współpracując z firmami deweloperskimi.

G.C     Deweloperzy to specyficzna i trudna grupa przedsiębiorców.
Są wymagający, najczęściej oczekują niskiej ceny i długich terminów płatności.
Jak Pani sobie z radzi z takimi problemami?
E.S. Współpracę z deweloperami zaczęłam już wtedy gdy miałam własną sieć salonów.
Nie określałabym tej grupy odbiorców jako trudną,  raczej wymagającą, ale ja lubię wyzwania.  W większości inwestycji w Polsce nadal jedynym kryterium jest cena,  ale pojawia się coraz większa grupa deweloperów,  którzy budują domy o wyższym standardzie, przeznaczone dla zamożniejszej grupy społeczeństwa. Na takich inwestycjach duży nacisk jest kładziony na funkcjonalność zastosowanych rozwiązań, energooszczędność i jakość materiałów i usługi. Nie bez znaczenia jest również nasz profesjonalizm, terminowość, opieka gwarancyjna i pogwarancyjna. Firmy deweloperskie cenią sobie współpracę z nami, bardzo często kontynuując ją na kolejnych budowach. 

G.C     Pani Ewo na rynku polskim działa kilka tysięcy firm produkujących i sprzedających okna. Niektóre z tych firm postawiły na okna ‘ekonomiczne’  i z  tymi producentami  musicie Państwo też bardzo mocno konkurować . Czym  zjednujecie sobie klientów?
E.S. Staramy się trafić z naszą ofertą przede wszystkim do najbardziej wymagających klientów, którzy swoją wiedzę czerpią z Internetu i fachowych czasopism. Nie boimy się wszelkich innowacji, cechuje nas wyjątkowa dbałość o najwyższą jakość produktów i kompleksową obsługę klienta. Staramy się wyróżnić na rynku, proponując odbiorcom najlepsze rozwiązania technologiczne (które kompleksowo zaspokajają ich wszystkie potrzeby) połączone z doświadczeniem wysoko wykwalifikowanej kadry specjalistów.
Efektem tego  jest rosnące zaufanie klientów, którzy w 75% przypadków trafiają do nas z polecenia

G.C     Czy klienci pomimo Państwa starań,  odchodzą ze względu na cenę?
E.S. Nie,  uważam, że to nie cena jest dla klienta najważniejsza, a poczucie bezpieczeństwa.  Pamiętajmy, że produkt nie dopasowany do potrzeb i oczekiwań zawsze będzie w konsekwencji zbyt drogi niezależnie od zaproponowanej ceny.
Tu ogromną rolę odgrywają handlowcy, to Oni muszą rozpoznać te potrzeby, dopasować do nich ofertę i dokładnie ją omówić, aby klient miał świadomość, że jest to dobry wybór, który  przyniesie wymierne korzyści.

G.C Wiadomo, że różne parametry techniczne są nieodłącznym elementem produktu takiego jakim jest okno, ale niektórzy mogą postrzegać  okno dodatkowo jako mebel i coś bardzo estetycznego a nie tylko funkcjonalnego.  Czy estetyka produktów jest ważna dla Państwa?
E.S. Jest bardzo ważna i w tej kwestii również jesteśmy w stanie zaspokoić najbardziej wyrafinowany gust naszych klientów. Mamy w ofercie produkty o różnorodnych kształtach i bardzo bogatej kolorystyce. Stolarka właściwie dobrana do budynku może być jego największą ozdobą. Ogromną wagę przywiązujemy do każdego szczegółu, który może podnieść walory estetyczne okna np.  dużym zainteresowaniem naszych klientów cieszy się sposób zgrzewania przez nas okien okleinowanych ,,na płasko” , przez co niewidoczne  jest miejsce zgrzania

G.C    Pani słowa potwierdzają kolejne nagrody i  bardzo prestiżowych wyróżnienia.  Czy w swoim przekazie marketingowym również to Państwo podkreślacie?
E.S. Jesteśmy bardzo dumni ze wszystkich wyróżnień, które udało nam się do tej pory  uzyskać. Ugruntowanie naszej pozycji na rynku oraz wizerunku firmy EMPOL jest poparte licznymi nagrodami gospodarczymi  jak: Srebrny Certyfikat „Solidna firma” czy ,,Dolnośląski Certyfikat Gospodarczy”. Również nasze produkty wielokrotnie zgłaszaliśmy w różnych konkursach, za każdym razem zdobywając nagrody i wyróżnienia. Szczególnie cenne nagrody uzyskaliśmy w lipcu, w zakresie energooszczędności oraz dźwiękoszczelności okien. Po raz pierwszy wystartowaliśmy w konkursie ,,VIP – Najlepsze Okna i Drzwi” i odnieśliśmy duży sukces. Zostaliśmy laureatem w dwóch kategoriach:  ,,CICHE OKNO”, oraz ,,CIEPŁE OKNO” . Z dużą dumą powiesiliśmy dyplomy na honorowych miejscach we wszystkich salonach handlowych,  gdyż konkurencja była bardzo duża, a startowali tylko najlepsi.  

G.C     Jest mi bardzo miło to usłyszeć. W zasadzie to klienci są najważniejszymi jurorami , bo to oni kupują produkty Państwa firmy a nie innych firm.  
Obecnie wychodzimy z nową inicjatywą weryfikacji salonów sprzedaży, po to by pokazać jak wiele salonów sprzedaży jest godnych polecenia i podkreślić, że stolarka jest bardzo istotnym elementem budowy mieszkania, domu itd.
Biorąc pod uwagę to że posiadają Państwo salony fabryczne, chciałbym zapytać co Pani sądzi na temat takiej weryfikacji?
E.S. Bardzo chętnie poddamy się takiej weryfikacji. Uważam, że takie inicjatywy są bardzo istotne i potrzebne. Zakup stolarki jest dla większości klientów trudną i skomplikowaną inwestycją. Często są Oni troszeczkę zagubieni w gąszczu reklam, które nie zawsze mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Nasi klienci zasługują na rzetelną informację w których salonach mogą liczyć na w pełni profesjonalną i kompetentną obsługę,  produkt dopasowany do potrzeb, oraz opiekę posprzedażną. Takie salony powinny być wyróżniane i promowane.

G.C     Państwo jak każdy producent dobieracie sobie systemodawców , producentów komponentów. Proszę powiedzieć, kim się mogą Państwo pochwalić jeżeli chodzi o komponenty?
E.S. Współpracujemy tylko z najlepszymi. Od samego początku naszej przygody ze stolarką współpracujemy z firmą Winkhaus. Na Dolnym Śląsku jesteśmy prekursorami w zastosowaniu najnowszych okuć firmy Winkhaus Activ Pilot, gwarantujących najwyższy standard bezpieczeństwa i wygodę użytkowników.
Na początku roku 2008, zmieniliśmy dostawcę profili. Po weryfikacji wielu systemów dostępnych na rynku, zdecydowaliśmy się oprzeć naszą produkcję stolarki PCW o bardzo zaawansowany technologicznie system profili Schüco, znany z doskonałych właściwości termoizolacyjnych oraz nowoczesnego wzornictwa.
W zakresie dostaw szkła współpracujemy z fabryką Pilkington i Glaspol, firmy te mają w ofercie bardzo szeroki wybór szkła o wysokich współczynnikach przenikania ciepła.

G.C.     Okna i  drzwi to produkty , które zaczynają działać dopiero wtedy gdy są odpowiednio zamontowane. Państwo proponujecie praktycznie wszystkim klientom ciepły montaż.  
Co to jest ciepły montaż, na czym to polega?
E.S. Kilka lat temu postanowiliśmy, że będziemy oferować klientom nie tylko produkt, ale także montaż na poziomie europejskim. Rozpoczęliśmy współprace z firmą Tremco Illbruck. Z dużym sukcesem promujemy trójwarstwowy system montażu, a od roku również ,, ciepły parapet”. Ponad 50% montaży jakie wykonujemy w nowobudowanych obiektach jest właśnie w tym systemie. Staramy się edukować naszych klientów jakie korzyści wynikają z ,,ciepłego montażu” poprzez liczne artykuły w prasie i konferencje. Wiele technicznych szczegółów można znaleźć na naszej stronie internetowej www.empol.pl , utworzyliśmy tam również blog, gdzie umieszczamy liczne porady. Jest to bardzo dobra forma komunikacji z potencjalnym klientem.  

G.C     Proszę powiedzieć co Panią inspiruje do pracy, do działania ? Czy sądzi Pani że bycie kobietą pomaga w prowadzeniu firmy?
E.S. Branża budowlana jest dość mocno zdominowana przez mężczyzn, kobieta w zarządzie to nadal dość rzadki widok. A szkoda. Wydaje mi się że przy podejmowaniu decyzji, kobiety, oprócz analizy sytuacji  potrafią bardziej intuicyjnie podejść do niektórych zagadnień.
Jednakże w prowadzeniu firmy najbardziej pomaga umiejętność podejmowania trafnych decyzji, zaangażowanie i konsekwencja. Są to cechy które nie są przypisane do płci , zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn zdarzają się dobrzy i źli managerowie.

G.C    Więc co Pani intuicja podpowiada na najbliższe 2-3 lata w branży stolarki, w którym kierunku to się rozwinie?
E.S. Uważam, że na rynku będzie w dosyć szybkim tempie rosło zapotrzebowanie przede wszystkim na produkty wyższej jakości,  proponowane przez firmy o dobrej marce i ugruntowanej pozycji na rynku. Przyszłość mają firmy, które będą potrafiły zaproponować innowacyjny produkt, oraz kompleksową obsługę na wysokim poziomie. My ze swojej strony dopasowujemy strategię firmy EMPOL do zmian występujących na rynku, uwzględniając wszystkie czynniki które mają wpływ na kształtowanie się popytu.  

G.C    Realizując plany biznesowe nie można zapomnieć o hobby. Czym się Pani interesuje , oprócz pracy ?
E.S. Mamy wspólne zainteresowania z mężem , naszą największą pasją są narty.
Najchętniej jeździmy we Włoszech i w Austrii, gdyż są tam bardzo dobrze  przygotowane stoki. Staramy się wyjeżdżać kilka razy w ciągu sezonu, a na stokach spędzamy czas w sposób bardzo intensywny. Jest to wspaniała odskocznia od codziennych spraw, która pozwala nam zawsze odpowiednio ,,naładować baterie”.

G.C    Jak jest Pani postrzegana przez swoich współpracowników?
E.S Mam nadzieje, że dobrze.  Myślę że jestem postrzegana jako dosyć silna osobowość.
Jestem osobą dynamiczną, konkretną i szybko realizuję wszelkie plany. We wszystko co robię zawsze wkładam całe serce.

G.C    Czyli można powiedzieć, że firma cały czas się rozwija. A jak Pani rodzina ? Czy dzieci są już jakoś zaangażowane w działania firmy?
E.S. Dzieci jeszcze się uczą, córka chodzi do liceum, syn dopiero idzie do gimnazjum.
Chcielibyśmy z mężem aby nasze dzieci realizowały w życiu własne marzenia i pasje. Oczywiście będziemy szczęśliwi, jeżeli będą chciały w jakimś stopniu kontynuować nasze dzieło, ale to będzie ich wybór.

G.C    To może tak dla podsumowania proszę powiedzieć, jakie są plany na najbliższy rok, oprócz powiększenia sieci sprzedaży ?
E.S. Dalszy, stabilny rozwój firmy w oparciu o ugruntowaną pozycję na rynku, rozszerzanie grona zadowolonych klientów.

(G.C.) Grzegorz Cendrowski: A jakie są plany jeśli chodzi o urlop?

(E.S.) Ewa Siuba. Jesteśmy już po urlopie, teraz czekamy na pierwszy śnieg!

Dziękuję za rozmowę. Firmie życzę powodzenia oraz kolejnych sukcesów, nie będzie to chyba trudne, to tylko kwestia czasu!

SPRAWDŹ TERAZ WSZYSTKICH LAUREATÓW PROGRAMU "VIP - NAJLEPSZE OKNA I DRZWI" 2010

http://www.vip-infookno.pl/