Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Wywiad z Panem Januszem Komurkiewiczem Prezesem Zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi

 
Prezes Janusz Komurkiewicz

1.    Infookno: Serdecznie gratulujemy wyboru na stanowisko Prezesa Zarządu Związku Polskie Okna i Drzwi. Ostatnio zaszły spore zmiany we władzach Związku: nowy Prezes, nowy Dyrektor Zarządzający. Czy te zmiany mają tylko charakter personalny, czy też zmienia się wizerunek Związku lub jego strategia?

Bardzo dziękuję za gratulacje. Do stanowiska Prezesa Związku zaczynam się dopiero przyzwyczajać. Na początek może małe wyjaśnienie dotyczące genezy zmian w Zarządzie Związku. Zmiana na stanowisku Prezesa w trakcie trwania kadencji to nic innego, jak wynik ustaleń między członkami Zarządu na temat systemu rotacyjnego na tym stanowisku. Jest to może mało popularny system, ale pozwala na okresowe połączenie obowiązków pełnionych w firmie z obowiązkami Prezesa Związku. Pozwala też przenieść najlepsze doświadczenia kilku osób tworzących Zarząd na funkcjonowanie całego Związku.

Myślę, że zmiany personalne jakie nastąpiły we władzach naszej organizacji mogą zasadniczo wpłynąć na jej wizerunek. Indywidualny charakter każdej organizacji nadają ludzie, którzy nią zarządzają. Od ich doświadczeń oraz osobowości zależy sposób i dynamika prowadzonych działań. Profil i doświadczenie zawodowe nowego Dyrektora oraz Prezesa z pewnością wpłyną na kierunek działalności Związku.
Pan Grzegorz Cendrowski – Dyrektor Zarządzający Związku posiada ogromne międzynarodowe doświadczenie managerskie zdobyte w takich firmach jak Honda, Shell oraz Guardian. Ja już prawie od 15 lat pracuję w firmie FAKRO, obecnie jako dyrektor marketingu.  Od zera budowałem struktury działu, które pozwoliły małej, polskiej, rodzinnej firmie przeobrazić się w potężny, dynamiczny, międzynarodowy koncern.

Naszą marketingową filozofię patrzenia na rynek materiałów budowlanych oraz funkcjonowanie organizacji businessowych chcemy wspólnie teraz przenieść na działalność Związku. Związek musi zmienić swoją strategię działania i wyznaczać trwałe trendy rozwoju dla swoich członków. Bardzo silna branża stolarki budowlanej w Polsce musi jeszcze mocniej stawiać na jakość i innowacyjność, aby stawić czoło konkurencji na rynkach całej Europy. Związek jako platforma współpracy i wymiany doświadczeń musi w tym względzie służyć swoim członkom. Ważnym zadaniem Związku jest monitorowanie zmieniających się przepisów oraz norm. Działalność szkoleniowa oraz marketingowa - promująca jakość stolarki budowlanej to z pewnością lokomotywy rozwoju Związku „Polskie Okna i Drzwi”.

2. Infookno: Panie Prezesie, jak obecny światowy kryzys finansowy może wpłynąć na sytuację branży stolarki otworowej w Polsce? Jakie są zagrożenia i czy mimo wszystko są jakieś szanse rozwoju ?

Światowy kryzys finansowy już od pewnego czasu schładza naszą gospodarkę. Drastycznie spadają giełdowe indeksy, w tym WIG-Budownictwo oraz WIG Deweloperzy. Stopniowo, ale zauważalnie spada w okresie kwartalnym polskie PKB. W przyszłym roku prognozowany jest wzrost poniżej 3%. Chociaż będzie to jeden z najwyższych wzrostów w Europie, to jednak nie napawa optymizmem. Dotkliwie recesje odczują największe europejskie gospodarki, w tym nasz największy partner gospodarczy – Niemcy, gdzie wzrost PKB w 2009 roku może być na poziomie 0,0%.
Pomimo tego perspektywy polskiego budownictwa nie są złe. Ciągle rośnie ilość wydawanych pozwoleń na budowę oraz ilość oddawanych mieszkań. Ciągle mamy spory deficyt mieszkaniowy wyrażony ilością mieszkań na 1 00 mieszkańców ( w Polsce wynosi ona - 320, w Niemczech - 425, w Finlandii – 448). Dla branży stolarki otworowej bardzo ważny staje się również rynek wtórny, czyli wymiana stolarki w budynkach istniejących.
Bardzo ważnym czynnikiem dla polskich producentów jest eksport. Dzisiaj Polska jest jednym z największych producentów i eksporterów stolarki budowlanej w Europie. Tę pozycję za wszelką cenę musimy utrzymać. W dobie recesji coraz trudniej jest eksportować, ponieważ konkurencja na każdym rynku jest coraz większa. Do tego należy spodziewać się również spadku cen produktów.

Dlatego najważniejsze dla każdego producenta będzie obniżanie kosztów produkcji oraz tworzenie przewagi konkurencyjnej w sferze jakości produktów, logistyki, profesjonalnej obsługi klienta oraz serwisu. Szczególnie ważna jest obecnie innowacyjność, aby nadążyć za europejskimi trendami rozwoju oraz wyznaczać nowe standardy w branży stolarki otworowej. Należy też dywersyfikować swoją działalność, aby móc oferować klientom coraz szerszą paletę produktów.

3. Infookno: Czy Związek rozważa podjęcie jakichś kroków zmierzających do przeciwdziałania ewentualnym skutkom kryzysu i dekoniunktury?

Związek niestety nie może bezpośrednio wpływać na czynniki makroekonomiczne, to pozostawiamy polskiemu rządowi oraz instytucjom europejskim. Związek natomiast może pomagać tworzyć przewagi konkurencyjne swoim członkom, aby mogli skutecznie konkurować na rynku krajowym oraz rynkach europejskich.
Tym celom mają służyć programy przygotowane przez Zarząd Związku:
-    Akademia Umiejętności (cykl szkoleń dla członków oraz pracowników),
-    Program jakościowy (platforma marketingowo – techniczna promująca innowacyjne rozwiązania),
-    Grupy Wsparcia dla członków ( doradztwo w sytuacjach kryzysowych).
-    Kampanie marketingowe oraz PR promujące członków Związku oraz ich produkty.
Związek, który zrzesza nie tylko producentów ale również dostawców i dystrybutorów, dokładnie monitoruje ceny surowców, półproduktów oraz systemów, w które zaopatrują się producenci stolarki budowlanej. Informacje te mogą pomóc w optymalizacji decyzji zakupowych. W dobie stabilnych a wręcz malejących cen produktów dla wielu członków Związku może to mieć niebagatelne znaczenie.


4.Infookno: I na koniec z trochę innej beczki. Zbliżają się Święta i ferie zimowe. Jakie są Pana plany urlopowe? Tropiki, Alpy, czy może pobyt w SPA?

Sympatyczne pytanie. Niestety dla marketingowców w branży budowlanej - zima to najgorętszy okres pracy. Przygotowania, a później udział w styczniu w targach BAU w Monachium oraz BUDMA w Poznaniu a także przygotowania do nowego sezonu, nie pozwalają planować w tym czasie urlopów. Egzotyczne wyjazdy pozostają więc w sferze marzeń oraz planów wakacyjnych.
Co innego narty. Pragnę przypomnieć, że firma FAKRO już od 5 lat jest organizatorem Ogólnopolskich Narciarskich Mistrzostw Polski Branży Budowlanej. Mistrzostwa te organizowane są zawsze na stokach Jaworzyny Krynickiej i przyciągają coraz szersze rzesze narciarzy - budowlańców. W tym sezonie Mistrzostwa odbędą się w sobotę 28 lutego 2009, a Związek tradycyjnie ufunduje puchar dla najlepszej firmy reprezentującej branżę stolarki budowlanej. Serdecznie wszystkich zapraszam. Warto się jednak dobrze przygotować, ponieważ poziom sportowy zawodów ciągle rośnie. Ja, jeśli tylko warunki zimowe pozwolą, rozpocznę przygotowania już w grudniu. Chciałbym, aby było to możliwe w naszym pięknym Beskidzie Sądeckim, ewentualnie w Tatrach. Jeśli to się jednak nie uda, to jednak zorganizuję krótki wypad we włoskie Alpy.


Dziękujemy za rozmowę.
Infookno.pl





Janusz Komurkiewicz
Lat 41, żonaty, dwóch synów. Z wykształcenia inżynier, absolwent Politechniki Krakowskiej oraz Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu. Po studiach pracował jako inżynier w firmie POLGRAPH w Nowym Sączu. Pracę w FAKRO rozpoczął w 1994 roku jako kierownik działu Promocji i Reklamy. Obecnie zajmuje stanowisko Dyrektora Marketingu do spraw strategicznych i stanowi ścisłą kadrę zarządzającą firmy FAKRO. Prywatnie zapalony majsterkowicz, narciarz oraz żeglarz.