Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Wysokie loty czyli więcej niż okna firmy MS

Infookno.pl: Panie Prezesie, firma MS więcej niż OKNA jest znana z „wysokich lotów”. Oczywiście  nie chodzi nam o samolot, którym Państwo latacie podpisywać kontrakty, a raczej o produkty stolarki bardzo zaawansowane technologicznie, profesjonalizm produkcji i świadomość marketingową, bez której nawet najlepszy produkt sam się nie sprzeda. 
Artur Romanik: To dla nas ogromny komplement, słysząc taką opinię. Pracujemy cały czas nad marką i staramy się jak najbardziej zadowolić naszych klientów i kontrahentów.
Firma MS powstała w 1991, rozpoczynając działalność od założenia Agencji Reklamowej, która zajmowała się reklamą wizualną – zewnętrzną. W  roku 1993 podjęła się produkcji stolarki i tak trwa to do dzisiaj. W tym czasie bardzo mocno rozwinęła się produktowo. Obecnie w sprzedaży mamy okna PVC i drewniane, stolarkę aluminiową, produkty z kamienia i rolety. 11 lat temu, kiedy trafiłem do firmy, miałem już za sobą pewne doświadczenia zawodowe. Szybko się przebranżowiłem, poznając szeroko zakres tego biznesu.
Firma MS nie jest producentem tanich okien i drzwi. Dajemy dobry produkt, który wymaga tym samym odpowiedniej oprawy, w tym również marketingowej. Można przecież okroić okno ze wszystkiego, nawet z ceny, ale czy wszystkie zainteresowane strony będą zadowolone?

Infookno.pl:  Jaki kierunek objęła firma MS więcej niż OKNA? Czy jest coś na co szczególnie kładą Państwo nacisk w rozwoju produktów?
Artur Romanik: „Konikiem” właściciela firmy jest termika w oknie. Jesteśmy firmą, która od 5 lat stosuje rozwiązania wzmocnień termicznych wykonanych z włókna szklanego w oknach PVC. To nasz patent, własne rozwiązanie i własna linia produkcyjna, stworzona specjalnie na potrzeby produkcji wspomnianego wzmocnienia ramy i skrzydła. Mamy własne laboratorium badawcze, które opracowuje rozwiązania techniczne, kształty, technologię produkcji, sprawdza wytrzymałość, przyspieszone starzenie, a wcześniej oblicza spodziewany efekt termiczny wprowadzanych rozwiązań.
Nad nowym produktem tj. oknem PVC pod nazwą  TYTANOWEtermo pracowaliśmy dwa lata, a wprowadziliśmy je na rynek pod koniec września tego roku. Obecnie promujemy ten produkt jako nr 1 w termice i estetyce.

Infookno.pl: Na czym tak naprawdę ta „nowość” polega? Do kogo Państwo kierują nowy produkt?
Artur Romanik: Dominującym naszym klientem jest właściciel domku jednorodzinnego. Zazwyczaj buduje on pierwszy dom, w który inwestuje niemałe pieniądze. Z tego powodu bardziej zwraca uwagę na materiały wykończeniowe, a okna w czasie zamawiania i odbioru oceniane są równie uważnie jak meble. Nasz nowy produkt jest doskonały pod względem parametrów termicznych oraz wyróżnia go doskonały design. Jego charakterystyczną cechą jest zaokrąglony od wewnątrz kształt skrzydła, który w połączeniu z zaokrąglonymi listwami przyszybowymi łagodzi linię okna i daje wyjątkowe wrażenia estetyczne. Nowe okno produkowane jest na systemie firmy Bruegmann, która na podstawie naszych projektów technicznych, specjalnie dla nas produkuje ten profil. Umożliwia on szklenie wkładami szybowymi o szerokości 41mm i 24mm. Jeżeli w oknie zastosujemy wzmocnienie termiczne wraz z wkładem trzyszybowym Ug= 0,5 W/m2K, który obecnie mamy w promocji za 1zł, to  nasze okno osiągając współczynnik Uw= 0,8 W/m2K (okno 1,4x1,4m) jest bardzo atrakcyjne dla klientów poszukujących energooszczędnych i nowoczesnych rozwiązań.
Ważną rzeczą jest również termin dostawy. Jesteśmy w stanie w 2 tygodnie wykonać takie energooszczędne okna i dostarczyć je klientowi.

Infookno.pl: Czy mają Państwo już odpowiedź z rynku?
Artur Romanik: Tak, działania marketingowe nastawione są na promowanie głównie okien TYTANOWYCHtermo PVC. Wszystkie nasze salony wyposażone są już w nowe okno. Jednakże sądzimy, że prawdziwą odpowiedź dostaniemy w przyszłym roku.
Pracujemy również nad rozwojem sieci sprzedaży w Polsce, która pomoże nam w dotarciu z tym nowoczesnym produktem do szerszego grona klientów. Jednocześnie, intensywnie rozwijamy eksport,  m.in. chcemy zwiększyć swój udział na rynku francuskim i włoskim.

Infookno.pl: Czy logistycznie są Państwo do tego przygotowani?
Artur Romanik: Tak. Obecnie dostarczamy  naszą stolarkę do 250 punktów sprzedaży, w Polsce i w Niemczech. Realizujemy cotygodniowe dostawy, w Polsce od Szczecina do Rzeszowa, a w Niemczech obsługujemy głównie część środkową i północną.
Jesteśmy obecni w Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, gdzie sprzedajemy okna drewniane oraz Kanadzie i Hiszpanii. W tym roku zrealizowaliśmy w Kanadzie dużą inwestycję na 200 konstrukcji z wykorzystaniem drzwi przesuwnych patio. Stolarka zainstalowana została w hotelu gdzie inwestorem był Swarovski. Tego typu  kontrakty lubimy i jesteśmy w stanie sprawnie je realizować.

Infookno.pl: Panie Prezesie jak polski produkt jest odbierany w innych krajach. Polska stolarka jest wielkim eksporterem, jesteśmy obecni chyba we wszystkich krajach starej i nowej Europy, a jednak głośno się o tym nie mówi.
Artur Romanik: Potencjał produkcyjny polskiej stolarki jest olbrzymi, przekraczający popyt w naszym kraju i  cały czas rośnie. Stąd ekspansja na obce rynki. Za granicą jesteśmy wyłącznie producentem-dostawcą, a nie sprzedawcą na rynku końcowym. Nie sprzedajemy na obcych rynkach pod szyldem MS więcej niż OKNA z uwagi na brak wypracowanej marki. Budowa marki na obcym rynku zazwyczaj wiąże się ze stworzeniem i wypromowaniem podmiotu lokalnego, a to wiąże się z ogromnymi kosztami i dużym zaangażowaniem w taką inwestycję.  Żaden z polskich producentów dotychczas nie podjął się takiego wyzwania, a może po prostu nie odniósł sukcesu w ramach takiego działania. Oczywiście to kwestia ilości kapitału, biznes planu i wizji przedsiębiorstwa. My w najbliższym okresie nie planujemy takich działań.

Infookno.pl: Panie Prezesie co Pan doradziłby klientowi indywidualnemu. Na co powinien zwrócić uwagę przy zakupie okien?
Artur Romanik: W dużej mierze decyduje polecenie i rekomendacja. Problem tak naprawdę polega na tym, że okno to nie tylko produkt, ale to produkt i usługa - to się kupuje. W rzeczywistości dobry produkt można zepsuć przez nieprawidłowy montaż, złe doradztwo, zły dobór produktu.
Najważniejszym ogniwem w kntakcie z klientem jest sprzedawca. To on musi poprawnie zidentyfikować potrzeby klienta, aby zaoferować najlepsze rozwiązanie. Oczywiście, jak wiadomo, klient zawsze będzie walczył o cenę, ale przy dobrej obsłudze, poczuciu bezpieczeństwa, fachowym doradztwie, terminowej dostawie, profesjonalizmie, czy te kilka procent będzie miało aż takie znaczenie przy ogólnej kwocie zakupu? Naturalnie nasuwa się pytanie czego potrzebuje klient wchodzący i pytający od razu o cenę? Można tutaj wspomnieć o parametrach termicznych okna, estetyce profili, kolorystyce oklein, różnorodności szyb, zabezpieczeniach antywłamaniowych, rozwiązaniach technicznych związanych z otwieraniem okien i drzwi, wielkością przeszkleń itp., ale też o sposobie montażu, doświadczeniu na rynku, referencjach na rynku lokalnym, opiece posprzedażowej oraz cenie. W rzeczywistości to wszystko należy wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji gdzie i jakie okna kupić. Dlatego trudno mi odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, tak jak wspomniałem klient kupuje produkt i usługę.

Infookno.pl: A jakie Pan kupiłby okna gdyby nie miał ograniczeń finansowych?
Artur Romanik: Wszystko zależy od projektu. Moja żona na pewno wybrałaby drewno ze względów ekologicznych, a ja PVC ponieważ nie stanowi problemu w konserwacji, łatwiej takie okna czyścić. Oboje zgodzilibyśmy się na zastosowanie aluminium, jeżeli np. projekt domu zakładałby ciekawe konstrukcje. Przekonanego nie przekonamy dlatego to raczej kwestia świadomości i własnej filozofii. MS więcej niż OKNA ma szeroką ofertę i praktycznie może obsłużyć każdego klienta.

Infookno.pl: Mają Państwo spory udział w rynku więc zapewne i gusta klientów są już rozpoznawalne. Co preferują klienci domków jednorodzinnych?
Artur Romanik: Bardzo różnie. Ostatnio dobrze sprzedają się nasze okna TYTANOWEtermo PVC ze względu na termikę i obły kształt, na które to cechy zwracamy uwagę klientów. Pomimo bardzo szerokiej gamy kolorystycznej oklein, np. imitujących drewno o fakturze zbliżonej do oklein meblowych, futurystycznych przypominających szczotkowane aluminium, w dalszym ciągu dominującym kolorem w PVC jest złoty dąb, który stanowi prawie 60% sprzedaży w oknach kolorowych. Bardzo dobrze sprzedają się też okna z szybą dwukomorową stanowiącą 40% naszej produkcji. Na pewno ogromne znaczenie ma nasza marka i zaufanie nad którym ciągle pracujemy.

Infookno.pl: Jaka jest Państwa odpowiedź na to co się dzieje na rynku? Konkurencja nie śpi, co jakiś czas wychodzi nowy – innowacyjny produkt. Firmy prześcigają się jeżeli chodzi o termikę.
Artur Romanik:  Systemodawcy idą w kierunku poszerzenia profilu, ale nie dajmy się zwariować. Nasze rozwiązania są z pewną historią. Produkty wysoko zaawansowane technologicznie o bardzo dobrych parametrach termicznych, które są w naszej ofercie, to okna które produkujemy seryjnie, a nie tylko wystawiamy na targach. Staramy się też udoskonalać to co już produkujemy. Ciekawostką, o której mało kto wie jest np. technika produkcji okien w kolorze. W ciepłe, słoneczne dni kolorowe okna narażone są na działanie wysokich temperatur. Szczególnie zastosowanie folii w ciemnych kolorach prowadzi do ekstremalnych różnic temperatury na powierzchni i wewnątrz profilu okna, co w efekcie może doprowadzić do trwałego jego odkształcenia. Dlatego do oklejania zewnętrznej strony profili stosujemy zaawansowane technologicznie folie CoolColours. Dzięki specjalnym pigmentom folie te charakteryzują się znacznie mniejszą absorpcją ciepła słonecznego. Dodatkowo okna w kolorze produkujemy na profilu, który od strony zewnętrznej ma barwę białą. Innowacje te pozwoliły znacznie ograniczyć proces nagrzewania się oklejonego profilu i tym samym zwiększyć jego stabilność. Trudno pokazać to na gotowym oknie i przy zakupie klient tego nie ma możliwości zauważyć.

Infookno.pl: Gdzie w takim razie technologia, a gdzie marketing?
Artur Romanik: Pozostaje uwierzyć i odczuć.

Infookno.pl: Panie Prezesie sezon praktycznie się kończy. Jak w Pańskiej ocenie wyglądał rok 2009 w stosunku do ubiegłego, czy spełnił Państwa oczekiwania?
Artur Romanik: Rok 2008 był bardzo dobry dla całej branży. Dopiero dwa ostatnie miesiące były dla wszystkich kiepskie i pokazały, że należy bać się kryzysu. Dla nas ten rok (2009) nie był taki zły jak zapowiadali analitycy. Nie było znacznego pogorszenia, czy zapaści. Średnio w branży z naszych informacji spadek jest na poziomie 15%.
Firma MS więcej niż OKNA ten rok poświęciła na poszerzanie sieci sprzedaży pod kątem następnego roku i na rozwój produktowy. Jak wspomniałem chcemy, żeby okno TYTANOWEtermo PVC było nr 1 w termice i estetyce. Zainwestowaliśmy spore pieniądze w uruchomienie produkcji wspomnianego okna i ten produkt zamierzamy promować. Okien takiego rodzaju nie znajdą Państwo w ofercie konkurencji.

Infookno.pl: A jak Pana zdaniem będzie wyglądał przyszły rok?
Artur Romanik: Ja jestem optymistą. Zakładam rozwój sieci w Polsce i Niemczech o 10%. Myślę że dla branży będzie odbicie, ale bumu się nie spodziewam. Większy popyt powinien być w aluminium;  inwestycje, które są trochę przymrożone powrócą. W zasadzie ruch już jest odczuwalny. Jeżeli chodzi o okna drewniane to one rządzą się swoimi prawami. Zawsze drewno będzie postrzegane jako produkt ekologiczny, luksusowy, to kwestia możliwości, przekonania. One mają  swoich klientów i mieć będą.

Infookno.pl: Czy jakieś większe inwestycje planują Państwo w najbliższym czasie?
Artur Romanik: Docelowo chcemy przenieść się do Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Przygotowana jest już produkcja na prosty masowy produkt. Jeszcze czekają nas dwie inwestycje: biurowiec i 2 hale, dopiero wtedy przeniesiemy się ze wszystkim.

Infookno.pl: Gdybyśmy mogli wróżyć przyszłość. Jakie pytanie zadałby Pan  wróżce? Co Pana najbardziej nurtuje?
Artur Romanik: Hmm... w zasadzie dwa pytania, kwestia stabilizacji kursu walutowego oraz rynku, w którym kierunku pójdzie?

Infookno.pl: Panie Prezesie dziękujemy za rozmowę i życzymy dalszego rozwoju oraz utrzymania „wysokich lotów” w podróży jak i sprzedaży stolarki.