Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Stolarka budowlana polską specjalnością eksportową
Branża stolarki budowlanej to jedna z najbardziej konkurencyjnych gałęzi polskiej gospodarki. W celu wsparcia jej dalszego rozwoju oraz zwiększenia obecności producentów na rynkach europejskich,działa Branżowy Program Promocji, realizowany przez Konsorcjum Polskie Okna i Drzwi, w skład którego wchodzi Związek POiD.
Marka uznana za granicą
Stolarka budowlana „made in Poland” cieszy się dużym uznaniem zagranicznych odbiorców. Jej wysoka jakość, energooszczędność oraz walory estetyczne spowodowały, że Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w Europie, a branża stolarki budowlanej stanowi jeden z najbardziej perspektywicznych sektorów naszej gospodarki. Programem wspierającym polskich producentów stolarki budowlanej jest Branżowy Program Promocji „POLSKIE OKNA i DRZWI”, realizowany w ramach systemowego projektu Ministerstwa Gospodarki „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”. Za działanie programu odpowiada Konsorcjum „POLSKIE OKNA I DRZWI”,  w skład którego, oprócz Związku POiD, wchodzi firma ELTAR – doświadczony organizator polskich ekspozycji na targach zagranicznych oraz ASM Centrum Badań i Analiz Rynku. Poprzez szereg działań, takich jak np. udział w targach branżowych czy też przygotowywanie materiałów informacyjno-promocyjnych, kreowana jest silna, polska marka stolarki budowlanej.
- Jeśli myślimy o produkcie, który mógłby stać się symbolem polskiej gospodarki za granicą, naszą specjalnością eksportową, to można tu wymienić właśnie rodzimą stolarkę okienną i drzwiową – mówi Paweł Wróblewski, Dyrektor Związku Polskie Okna i Drzwi, organizacji integrującej podmioty działające na polskim rynku stolarki budowlanej– Nasze produkty spełniają wysokie wymagania rynków zagranicznych, a polscy producenci z powodzeniem korzystają z innowacyjnych technologii produkcyjnych i są jednocześnie bardzo elastyczni w reagowaniu na potrzeby odbiorców. Polskie okna i drzwi to prawdziwa marka, potrzebujemy tylko odpowiednich działań promocyjnych prowadzonych na szeroką skalę. Dlatego też realizujemy Branżowy Program Promocji, który wspiera całą rodzimą branżę stolarki budowlanej –  na targach i wydarzeniach tematycznych promowane są krajowe firmy, bez względu na to, czy uczestniczą w projekcie - podkreśla Paweł Wróblewski.
Aktywne działania promocyjne
W ramach Branżowego Programu Promocji, przedsiębiorcy z sektora stolarki budowlanej otrzymują dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych w Polsce i za granicą. Działania te obejmują dwa komponenty – w przypadku komponentu A, w skład którego wchodzą m.in. targi zagraniczne i krajowe, misje gospodarcze oraz szkolenia – przedsiębiorcy otrzymują 75% zwrotu wszystkich kosztów kwalifikowanych. Udział w działaniach komponentu B  - obejmującego m.in. wizyty studyjne dziennikarzy (najbliższe odbędzie się podczas IV Kongresu Stolarki Polskiej, 16-17 maja 2013 roku), branżowe seminaria na rynkach zagranicznych czy też kampanie reklamowe w prasie i internecie, jest dla uczestników programu bezpłatny.
Do tej pory, w ramach realizacji programu, polscy przedsiębiorcy z branży stolarki budowlanej wzięli udział m.in. w ubiegłorocznych targach Made Expo w Mediolanie, Equipbaie Metalexpo w Paryżu, styczniowych targach BAU w Monachium czy też poznańskich targach BUDMA. Działania promocyjne przewidziane na ten rok obejmują także obecność na targach BATIMAT w Paryżu, IBF w Brnie, Made Expo w Mediolanie, a także misje gospodarcze w Rzymie w maju br. i w Kolonii we wrześniu br.
Skuteczna promocja warunkiem sukcesu
Potwierdzeniem skuteczności działań Branżowego Programu Promocji są protesty, z jakimi spotyka się on ze strony organizacji zrzeszających producentów okien i drzwi z Niemiec, Czech, a ostatnio także Francji i Włoch. Niemiecki związek producentów okien skierował pismo do Komisji Europejskiej, w którym próbował podważyć system dotacji polskiego programu. Na zarzuty strony niemieckiej odpowiedziały Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Gospodarki, wykazując ich bezzasadność. Z zarzutami nie zgadza się również Elżbieta Tęsna, Prezes ELTAR: – Jest to pomoc te minimis, która nie narusza zasad konkurencji, zaakceptowana przez Komisję Europejską – wyjaśnia. Podjęcie takich działań ze strony zagranicznych producentów świadczy o ich obawach względem polskiej stolarki budowlanej, która może dla nich stanowić poważną konkurencję.
Branżowy Program Promocji realizowany dla polskiej branży stolarki budowlanej jest również jednym z najlepiej ocenianych wśród 15 projektów Branżowych Programów Promocji. Ministerstwo Gospodarki ogłosiło kontynuację naboru wniosków do udziału w programie i – doceniając aktywne działania promocyjne – przyznało mu kolejne dofinansowanie w wysokości 6 mln złotych.