Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Rozmowa z nowym Dyrektorem Związku Polskie Okna i Drzwi, Panem Grzegorzem Cendrowskim



Pan Dyrektor Grzegorz Cendrowski


Infookno: Jakie są Pana pierwsze wrażenia po objęciu tej prestiżowej funkcji w Związku?

GC: To wielkie wyzwanie i niezwykłe interesujący projekt. Związek Producentów, Dostawców i Dystrybutorów, bo tak brzmi pełna nazwa, to konglomerat różnych producentów, produktów, programów marketingowych, czy grup interesu. Mam nadzieję połączyć je w spójną, choć ciągle niezależną od siebie całość, ze wspólnym mianownikiem i wspólną wizją realizacji celów Związku.
Jeżeli mogę, to chciałbym w tym miejscu podziękować Zarządowi Związku na czele z Panem Januszem Komurkiewiczem, nowym Prezesem Związku od 18-go września, za zaufanie i docenienie moich działań i osiągnięć w tej branży w ostatnich latach.

Infookno: Ilu Członków liczy Związek i kto może do niego przystąpić?

GC: Związek to miejsce dla każdego z branży stolarki budowlanej, kto czuje, że chciałby coś zmienić, kto ma pomysły, jak to zrobić i dla tych, którzy potrzebują się wyróżnić, dla dobrych i bardzo dobrych firm. W chwili obecnej do Związku należy 126 firm z całej Polski, wśród nich liderzy i firmy mniejsze, ale z pewnością reprezentatywne dla tej branży. Zapraszamy do zapisania się do Związku tych, którzy widzą swoją przyszłość w tej branży, chcą działać w pewnej umownej grupie, która stanowić będzie awangardę branży, z determinacją realizującą założenia dotyczące jakości oferowanych produktów i usług, która w końcu będzie inicjowała projekty na miarę potrzeb i wyzwań XXI wieku.

Infookno: Jak wygląda ta branża dzisiaj?

GC: W dużej części jest rozproszona, szczególnie dotyczy to produkcji i dystrybucji okien, ale także drzwi. Brakuje również wyraźne postawionej poprzeczki, np. jakościowej, która z jednej strony pokazywałaby i doceniałaby tych najlepszych, a z drugiej inspirowałaby pozostałych.
Z drugiej jednak strony branża stolarki okiennej i drzwiowej, inaczej nazywana branżą stolarki otworowej, to branża z tradycjami, skupiająca tysiące firm, będących znanymi, renomowanymi, dużymi podmiotami działającymi na rynku polskim i europejskim. Nasza branża to także te mniejsze lub mniej znane przedsiębiorstwa, równie dobre firmy, odgrywające niebagatelną rolę lokalnie czy regionalnie.
Nasza branża jest silna i stale się rozwija, jesteśmy jedną z najważniejszych  branż  w naszej gospodarce, jesteśmy znani i silni w Europie (drugi największy rynek producentów okien i drzwi). Rozwój naszej branży idzie w parze, a nierzadko stymuluje rozwój gospodarczy kraju.

Infookno: Czy zamierza Pan coś zmienić w postrzeganiu Związku?

GC: Zarząd, Rada Programowa czy Biuro Związku każdego dnia stara się godnie reprezentować członków Związku. Prowadzimy wiele działań mających na celu wzmocnienie naszej pozycji na rynku stolarki budowlanej, pokazania firm naszych Członków i ich produktów z jak najlepszej strony, ale również pokazania pozytywnej roli, jaką chcemy odgrywać w branży budowlanej, tak dziś jak i jutro. Związek musi mieć albo musi być marką, która jest respektowana, która ma swoją klasę, która skupia w swoich szeregach najlepszych i taką chce pozostać.
Marka Związku to jasny sygnał dla wszystkich, a szczególnie dla tych, którzy z niej korzystają, to informacja, że wysoki poziom producenta i produktu to standard, to produkty, które nie tylko są wytwarzane zgodnie z istniejącymi normami i wymogami formalnymi, to coś więcej, to gwarancja jakości i dbałości o detal i o Klienta. Jutro zaczyna się dziś i to nam powinno podpowiedzieć działania, które są konieczne, aby osiągnąć cel, czyli rozpoznawalność marki i wiarygodność jej Członków. A propos jutra to warto wspomnieć w tym miejscu o naszych zamiarach i konkretnych działaniach, które już rozpoczęliśmy a mianowicie:
  1. Stworzenie Akademii Umiejętności, czyli zawczasu planowane, profesjonalne, praktyczne i celowe szkolenia dla naszych Członków Związku i ich pracowników.
  2. Program jakościowy, w pierwszej kolejności dla okien a później również dla drzwi.
  3. Profesjonalny, dynamiczny i zdecydowany marketing i PR Związku, promujący jego Członków i produkty.
  4. Specjalna inicjatywa  dotycząca stworzenia tzw. Grup Wsparcia dla naszych Członków, celowa wtedy, kiedy naprawdę mogą tego potrzebować w razie poważnych perturbacji w firmie.
Infookno:  Może kilka słów o Pana dotychczasowych doświadczeniach dotyczących tworzenia marki?

GC: Temat prawie tak długi jak moje doświadczenia zawodowe, sięgające początku lat 90-siątych, kiedy to, po długim pobycie w USA, zaczynałem pracę w firmie ABP. To kilkuletnie doświadczenie było znakomitą odskocznią do rozpoczęcia pracy u podstaw w tworzeniu sieci stacji benzynowych Shell, czyli dla jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek świata. Dyscyplina i ciągła innowacja, szkolenia dotyczące utrzymania wysokiej jakości i jak podtrzymywania tradycji związanych z marką były na porządku dziennym. Tworzyłem wtedy markę stacji benzynowych w Polsce i dzisiaj mogę śmiało powiedzieć, że było to z obopólną korzyścią . Następnie pod koniec 1999 roku rozpocząłem nowy etap, tak dla mnie, jak i dla firmy Guardian, której zostałem głównym rozgrywającym. Firma miała wtedy zaledwie 7% udziału w rynku, nie była zbyt znana nawet w branży, ale dążyła do zmian i dała tak mnie (nam) jak i sobie szansę. Przyczyniłem się, i mówię to z nieukrywaną satysfakcją, do wybudowania w 2002 roku w Częstochowie jednej z najnowocześniejszych hut szkła na świecie. Od wielu już lat firma święci triumfy, ma znaczny udział w rynku w Polsce (nie wspominając o Europie i reszcie i świata), ale ma jeszcze coś więcej, coś, czego byłem inspiratorem, promotorem i w dużej części wykonawcą :markę GlasMax, czyli markowe szyby do okien i fasad, albo inaczej Program Partnerski.
Budowanie marki to długotrwały proces i koszty, ale również prestiż i wymierne korzyści. Wykorzystując wszystkie moje bliższe i dalsze doświadczenia w branży stolarki życzyłbym sobie i naszym Członkom w Związku podjęcia takich działań, które w sposób jednoznaczny kojarzyłyby się ze Związkiem i jego „akcjonariuszami”. Marka, o której myślę to nie tylko marka organizacji, ale przede wszystkim marka producenta i produktu, marka usługi, marka branży, marka nas wszystkich.

Infookno: Kilka zdań o możliwości przystąpienia do Związku, kogo chcecie widzieć w swojej organizacji?
GC: Nasz Związek to także miejsce dla nowych producentów, dostawców, ale i tu nowość, także dilerów okiennych, których pominąć nie sposób, a zatem wszystkich tych, którzy, aspirują i pragną wykorzystać szansę , jaka staje przed nimi tu i teraz, działania razem, a nie osobno.
Zapraszamy do wstąpienia do Związku, do nowobudowanego domu, z solidnymi fundamentami, nowoczesną konstrukcją, znakomitą i jakościową stolarką, którą właśnie „wstawiamy.” Stolarka okienno-drzwiowa, o której mowa jest nie tylko estetyczna i trwała, ale bardzo funkcjonalna i markowa, tego musimy być pewni!

Wszystkie informacje dotyczące wstąpienia do Związku Polskie Okna i Drzwi dostępne są na naszej stronie internetowej: www.okna.org.pl  lub w biurze pod numerem telefonu 0 22 743 87 02.

Dziękujemy za rozmowę.
Infookno.pl