Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Opinia opinii nierówna, czyli internetowe rekomendacje

Rzeczywistość, w której żyjemy jest w dużym stopniu naznaczona konsumpcjonizmem. Ma to pewne uzasadnienie w najnowszej historii naszego kraju. Kolorowy świat dóbr materialnych z Zachodu przez kilkadziesiąt lat był w Polsce niedostępny. Gdy zmieniły się nastroje polityczne i Polska otworzyła się na Europę, w pewnym stopniu zachłysnęliśmy się tym, czego wcześniej nie mogliśmy dostać. Rynek się nasycił, oprócz produktów dobrych czy luksusowych pojawiło się też mnóstwo przysłowiowej tandety. Czy w dzisiejszych czasach, gdzie walka o klienta jest ogromna, możliwa jest rzetelna rekomendacja?

Rozwój cywilizacji spowodował, że Internet stał się dla większości z nas podstawowym źródłem wiedzy, właściwie na każdy temat. Gdy chcemy poznać opinię o jakimś produkcie, najczęściej pytamy znajomych bądź korzystamy właśnie  z Internetu. Oszczędzamy w ten sposób czas i pieniądze. Niestety zapominamy o tym, że Internet to pewnego rodzaju śmietnik. Każdy użytkownik może napisać wszystko o wszystkim, bez względu na to, czy jest to prawda czy też nie. Ta swoboda wypowiedzi i właściwie nieweryfikowalność opinii sprawiła, że stało się to świetnym narzędziem marketingowym, nazywanym potocznie marketingiem szeptanym. Niestety większość opinii internetowych jest obecnie sponsorowana. Czasem bardzo trudno odróżnić opinię rzetelną od fałszywej, zwłaszcza kiedy konsument nie jest świadomy manipulacji.  W branży stolarki  (czy budownictwa w ogóle) jest to bardziej skomplikowane, gdyż dla większości społeczeństwa temat okien, drzwi czy cegieł jest zagadką, a jak wiadomo każdy detal ma znaczenie. Czy konsument jest wobec tego skazany tylko na fałszywe opinie? Niezupełnie.

Krótki przewodnik po kłamstwie

Sprawdźmy zatem jak to wygląda w praktyce. Czy łatwo wskazać prawdziwą opinię? Zacznijmy od jednej bardzo prostej kwestii. Postawmy się na miejscu klienta. Jakiś czas temu kupiliśmy okna, jesteśmy z nich zadowoleni bądź nie. Czy chce się nam zadawać sobie tyle trudu, by szukać opinii i komentarzy, wdawać się w dyskusję i doradzać innym? Wydaje mi się, że są to raczej pojedyncze przypadki. Częściej spotykane jest opiniowanie produktów przez osoby z branży, które są zainteresowane tą tematyką i śledzą branżę po godzinach.

Czerwone światło powinno zapalić się nam w momencie, gdy widzimy dokładną nazwę produktu (szczególnie gdy jest ona skomplikowana, wieloczłonowa czy obcojęzyczna), linii produkcyjnej . Naszą czujność powinna wzbudzić także podanie strony internetowej firmy czy  linku do opisu wyrobu, czy innych danych. Pomyślmy przez chwilę. Pomijając to, że typowy konsument nie ma potrzeby i chęci powrotu na forum dotyczące okien, to czy chciałoby mu się bezinteresownie podawać konkretne, szczegółowe dane do firm czy przedstawicieli handlowych? Owszem, może się to zdarzyć, chociażby na czyjąś wyraźną prośbę. Nie można tego wykluczyć, jednak takie sytuacje należą do mniejszości.

Kolejną sytuacją, która może nam zasugerować jakieś nieprawidłowości jest pojawianie się kilku komentarzy na temat firmy w obrębie tej samej strony i w krótkich odstępach czasu, w dodatku o podobnej strukturze zdania.

Stolarka okienno-drzwiowa jak każda specjalistyczna branża charakteryzuje się odrębnym i zrozumiałym tylko wewnątrz słownictwem. Dlatego, jeśli konsument, laik w tej dziedzinie używa skrótów oznaczających współczynnik przenikalności cieplnej to wiedzmy, że raczej nie jest to opinia zwykłego konsumenta.

Podobnym zabiegiem jest zachwalanie okien za pomocą słownictwa typowego dla przekazów marketingowych; powinno wzbudzić to nasze podejrzenia. Dobrym sposobem na sprawdzenie autentyczności takiej wypowiedzi jest skopiowanie fragmentu tekstu i użycie wyszukiwarki. Nierzadko okazuje się, że jest to fragment tekstu PR-owego.

Nie należy zapominać o tym, że regularne deprecjonowanie konkurencji i jej produktów powinno wzbudzić nasze wątpliwości. Oczywiście może zdarzyć się tak, że firma jest po prostu słaba i klienci nie byli zadowoleni z jej usług, ale należy mieć to na względzie i uważniej przypatrywać się opiniom.

No dobrze, wiemy już jak odróżnić opinię fałszywą od prawdziwej. Czy to oznacza, że w Internecie nie przeczytamy już nic obiektywnego o interesujących nas produktach? Na szczęście nie. Dzięki wskazanym wyżej sposobom możemy z większą rozwagą zapoznawać się z opiniami.  Są jeszcze inne rozwiązania. Jednym z nich są social media. Ludzie oceniają, recenzują firmy i ich usługi za pomocą Facebooka (w przypadku okien rzadsze niż w przypadku innych branż) czy Google Plus. Wystawioną opinię firmuje się własnym nazwiskiem i ludzie są mniej skorzy do pisania fałszywych wypowiedzi, reklamowania czegokolwiek. Po pierwsze znajomi bardzo łatwo wyczują tę sztuczność, po drugie jest to nierzadko traktowane jako coś na granicy dobrego smaku. Oczywiście można założyć fałszywe konto i używać go do uprawiania marketingu szeptanego, ale wymaga to więcej zachodu niż parosekundowe wklejanie komentarzy na forach internetowych. Ponadto niektóre portale (np. Facebook) wprowadziły restrykcyjną kontrolę tożsamości użytkowników, zatem nie jest to już takie łatwe. Alternatywnym rozwiązaniem może być także porównanie opinii na obcojęzycznych stronach.

Prawdziwa rekomendacja ma znaczenie

Czy rekomendacja ma zatem jakiekolwiek znaczenie? Jeśli tak, to jaka? W świecie, w którym każdy jest ekspertem od wszystkiego (czyli od niczego) możemy zawierzyć niezależnym podmiotom. Takim, które mają ugruntowaną wiedzę, doświadczenie, obycie w branży i świadomość rynku. Wydania opinii dokonuje się na podstawie weryfikacji usług danej firmy, jej wyrobów, obsługi klienta, wizerunku etc. Taką rekomendacją są Rekomendowane Salony Stolarki – wyróżnienie nadawane salonom, które naprawdę na nią zasługują. Ocena zgłoszonych punktów jest kompleksowa, poparta wiedzą i doświadczeniem Kapituły składającej się z ekspertów (tajemniczy klient, przedstawiciele mediów, eksperci branżowi, naukowcy). Na naszym portalu znajdziecie Państwo kilkadziesiąt salonów zweryfikowanych przez Stolarkę VIP. Proszę śmiało i bez obaw korzystać z ich usług. Gwarantujemy, że nie jest to marketing szeptany. Jest to rzetelna rekomendacja. 

www.salonstolarki.pl - rekomendacje najlepszych sprzedawców, produktów i montażystów