Porady eksperta gratis - wystarczy zadzwonić lub napisać. Kliknij i już!

Jak przetrwać kryzys cz.I

Konferencja02Wiodący portal informacyjny Infookno.pl, został zaproszony na bardzo prestiżową (biorąc pod uwagę  rangę uczestników i bardzo aktualne problemy finansowe) i bardzo oczekiwaną konferencję, która została zorganizowana dn. 3 grudnia 2008 roku w Fundacji Batorego w Warszawie

Organizatorem konferencji byli:
Ruciński i Wspólnicy Kancelaria Audytorów i Doradców oraz Fundacja Fédération Politique Européenne pour la Démocratie.

Patronat medialny objęły
Gazeta Prawna i Home&Market


Główny temat konferencji to:

Wpływ kryzysu w USA na gospodarki krajów członkowskich Unii Europejskiej. Dokąd zmierza gospodarka europejska (w tym gospodarka Polski)?

A oto uczestnicy konferencji:

  • Stanisław Kluza – Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • Krzysztof Pietraszkiewicz – Prezes Związku Banków Polskich
  • Janusz Jankowiak – ekonomista Polskiej Rady Biznesu
  • Francois Colombie – przewodniczący polsko-francuskiej izby przemysłowo-handlowej
  • dr Andrzej Arendarski – Prezes Krajowej Izby Gospodarczej
  • Piotr Kamiński – Prezes Zarządu Banku Pocztowego S.A.
  • Andrzej Sołdek – Prezes PTE PZU S.A.
  • Robert Lidke –   Redaktor naczelny Gazety Prawnej
  • dr Maciej Krzak – ekonomista
  • dr Ryszard Petru
  • Piotr Kuczyński – analityk Xelion Doradcy Finansowi

Jak zauważyli ekonomiści, analitycy i praktycy uczestniczący w debacie w Fundacji Batorego, spowolnienie wzrostu gospodarczego w Polsce nie wynika ze złego Państwa czy ekonomii jako takiej, ale jest następstwem kryzysu finansowego w USA , następnie Europie i już teraz na całym świecie. Ich zdaniem trzeba szukać własnych recept na uniknięcie kłopotów gospodarczych

Konferencja04"Polacy konsumują, jak gdyby nigdy nic, a niestety należy myśleć o oszczędnościach" - powiedział Ryszard Petru. Jego zdaniem nadchodzące święta "będą jednymi z najlepszych w ostatnim dwudziestoleciu, jeżeli chodzi o skalę wydatków - podobnie Sylwester, ale i ostatnie…".
Ryszard Petru uważa, że "kryzys wielkimi krokami zbliża się do Polski... Najpierw objawił się on w USA, potem w Europie Zachodniej, teraz zbliża się wielkimi krokami do naszego regionu, czyli Europy Środkowej i Wschodniej".
W Polsce oznaki nadejścia kryzysu najlepiej widać było w sektorze bankowym, obecnie kłopoty pojawiają się w sektorze budowlanym, a w efekcie dotknie niemalże każdą branżę, oczywiście nie wszystkie równomiernie. „Problemy na szczęście nie dotknęły jeszcze sektora konsumpcyjnego” stwierdził Ryszard Petru.
 

Zdaniem innych ekonomistów już w pierwszym kwartale przyszłego roku zaczną się redukcje zatrudnienia.
"Istnieje duże prawdopodobieństwo, że już w przyszłym roku zostanie odcięte kredytowanie branży budowlanej. To oznacza zatrzymane wszelkich inwestycji oraz wzrost cen mieszkań" – powiedział jeden z panelistów.
Zdaniem Andrzeja Arendarskiego rząd powinien pomyśleć o wsparciu, poprzez gwarancje kredytowe, dla zagrożonych sektorów. "Potrzebne jest jak najszybsze wprowadzenie gwarancji kredytowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Te gwarancje muszą być jednak powszechnie dostępne" – dodał Prezes KIG.
Zdaniem ekonomisty Macieja Krzaka, istnieje skuteczna recepta na kryzys. Należy przede wszystkim nie dopuścić do sytuacji, w której banki przestaną udzielać kredytów. "Podtrzymanie konsumpcji na wysokim poziomie ma bowiem zasadnicze znaczenie" - tłumaczył Krzak.

Główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu Janusz Jankowiak uważa, że założenie wzrostu PKB na poziomie 3,7 proc. "w warunkach wysokiej niepewności" jest racjonalne aczkolwiek optymistyczne. Jankowiak dodał, że dzięki temu zabiegowi rząd zyskuje dwa kwartały na zweryfikowanie, czy obecne założenia są realne.

Analityk Piotr Kuczyński uważa, że w obecnych warunkach prognozowanie wzrostu PKB o 3,7 proc. jest "jak wróżenie z fusów". Jego zdaniem, dopiero w połowie przyszłego roku możliwe będzie oszacowanie wzrostu. Pan Kuczyński uważa, że ubytek wpływów oszacowany na 1,7 mld jest zbyt niski. Według ekonomisty możliwy spadek dochodów może wynieść nawet 25 mld zł.

Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Piertaszkiewicz powiedział, że choć realizacja budżetu w kształcie przedstawionym przez Rostowskiego jest możliwa, to jednak konieczne jest spełnienie kilku warunków. Jak podkreślił, chodzi przede wszystkim o przygotowanie programu absorpcji środków unijnych, sprawne użycie instrumentów stymulujących rozwój innowacyjności i powstawanie nowych przedsiębiorstw. Jego zdaniem, choć przygotowany przez rząd plan stabilności i rozwoju jest dobrym narzędziem na czas kryzysu, to jednak koniecznie powinien on zostać uzupełniony o "pewną gamę instrumentów w zakresie budownictwa mieszkaniowego".
Pietraszkiewicz dodał, że jest to "newralgiczny element dla polskiej gospodarki", szczególnie ze względu na wielkość zatrudnienia i jakość życia obywateli.
Jeżeli zaostrzone zostaną warunki przyznawania kredytów, "wyłoży się cała gospodarka" - uważa Pan Raczko. "Pod żadnym pozorem nie można zaostrzać en bloc polityki regulacyjnej. Takie działania podejmuje się wtedy, gdy gospodarka rośnie, nie zaś w przededniu kryzysu" - powiedział ekspert. Wyraził też zadowolenie z antykryzysowych działań podjętych przez rząd. Jego zdaniem przyczyni się to do zlikwidowania na rynku nadmiernej awersji do ryzyka.

Porcja fatalnych danych z polskiej gospodarki….

Wskaźnik Wyprzedzający Koniunktury (WWK), informujący z wyprzedzeniem o przyszłych tendencjach w gospodarce spadł w listopadzie po raz kolejny - poinformował w raporcie BIEC. Nieciekawą sytuację widać też wyraźnie w badaniach menadżerów logistyki RBS/Markit, które wykazały, iż warunki gospodarcze w Polsce uległy dalszemu wyraźnemu pogorszeniu - wskaźnik PMI znalazł się na poziomie najniższym od 10 lat.
Cytat: „W obliczu nadchodzącego bardzo silnego wiatru większość ludzi buduje schrony, aby przetrwać nawałnicę, nieliczni chcą wybudować silne wiatraki”
Każda recepta na sukces kiedyś traci ważność, a wtedy potrzebne jest nowe lekarstwo. Problem w tym, że menedżerowie i przedsiębiorcy reagują na kryzys, kontynuując działania, które sprawdziły się w przeszłości. Wpadają w pułapkę inercji. Zamiast zatrzymać się i nabrać dystansu, rozpaczliwie dociskają pedał gazu i brną w otchłań. Czasem angażują renomowane firmy konsultingowe i stosują inne półśrodki, ale to nic nie daje. Co jest przyczyną takiej reakcji? Jak sprawić, by podobny los nie spotkał Twojej firmy?
Jak przetrwać kryzys w branży stolarki, branży która jak każda inna podlegać będzie presji rynku, ale również dlatego, że jest tak rozdrobniona a jej możliwości produkcyjne już dosyć dawno przekroczyły realny popyt?
Tak więc trzeba się bronić, najlepsi, najodważniejsi, najskuteczniejsi  przetrwają i będą silniejsi, to są właśnie ci, którzy budować  będą symboliczne wiatraki.

Oto nasze rekomendacje, co należy zrobić żeby przetrwać najgorsze i wyjść na swoje:


  1. Realnie ocenić sytuację firmy (możliwości, potencjał) i rynku (potrzeby klientów i popyt).
  2. Analizuj postępy i poczynania konkurencji, zastanów się nad ewentualnym przejęciem konkurenta.
  3. Lepiej i skuteczniej komunikować się na każdym szczeblu organizacji (różne działy firmy).
  4. Maksymalnie wykorzystać informacje z rynku, im szybciej tym lepiej(wykorzystać do tego swoich pracowników w terenie, ale również nie stronic o analiz rynku, ankiet, itp.
  5. Postawić na jeden flagowy produkt i intensywnie promować go.
  6. Przeanalizować listę płac, nie podejmować  pochopnych decyzji w sprawie redukcji zatrudnienia, szczególnie dotyczy to dobrych fachowych pracowników.
  7. Zweryfikować wszystkie plany inwestycyjne.
  8. Monitorować plany marketingowe konkurencji, rozważyć możliwość przejęcia konkurencji.
  9. Określić tzw. koszyk kosztów minimum, i koszyk zamówień minimum.
  10. Reklamować się z głową, w niszowych mediach, negocjować ceny.
  11. Łączyć się w klastry lub kooperować z konkurencją (współpraca jest konieczna lub nieodzowna).
  12. Poszerzyć ofertę o usługi, np. montaż okien i akcesoriów.
  13. Zamiast obniżać cenę dodać lepszy produkt (lepsza szyba, parapet, więcej komór (PVC), dłuższa gwarancja.
  14. Szanować gotówkę, korzystać z kredytu kupieckiego, negocjować indywidualne dostawy.
  15. Negocjuj wszystko i z wszystkimi.
  16. Bądź pierwszy i widoczny.
  17. Szanuj Klienta i Dostawcę.
  18. Bądź kreatywny i poszukuj nowych innowacyjnych rozwiązań, nie daj się zaskoczyć.

Recepta na kryzys to:
dobry pomysł, cierpliwość i ciężka praca, reszta przyjdzie sama.